Pressefotografenes klubb har valgt å klage Nordlys inn til PFU på bakgrunn av dette. Leder Sveinung Uddu Ystad i Pressefotografens klubb mener ikke det nødvendigvis er feil av Nordlys å publisere bildene, men problemet er at bildene ikke er merket tydelig.
I papirversjonen er bildene kreditert fotograf og Nordlys Lab, men Ystad er usikker på om det er nok til at leserne skjønner at det er PR-materiale fra Telenor.
– Pressefotografenes klubb mener dette er en prinsipielt viktig sak å få drøftet i PFU. Vi opplever at mange redaksjoner har et generelt lite reflektert forhold til bruk av PR-bilder i redaksjonell sammenheng, og dette er et godt eksempel på hva som skjer når det blir samrøre mellom redaksjonelle og kommersielle hensyn, sier han.
– Et tilleggsmoment her er også at det er snakk om bilder som i form og innhold er svært lik bilder man vanligvis finner på redaksjonell plass i Nordlys. Det er forskjell på å bruke enkle portretter og reportasjebilder. Det journalistiske innholdet i et bilde skal ikke undervurderes, sier Ystad.
I nettversjonen er bildene vannmerket med Nordlys Lab og fotografens navn, men dette er kun mulig å se på desktop. For en leser på mobil ser dette ut som et helt standard nyhetsreportasje i hvilken som helst norsk avis, mener han.
Ystad mener også det er problematisk når Nordlys overlater det journalistiske grunnarbeidet til en kommersiell aktør, altså valg av case i dette tilfellet.
– Norske medier skal som kjent ikke betale sine kilder, men hva hvis den kommersielle aktøren som framskaffer kildene gir goder for at folk skal stille opp? Jeg sier ikke at det er tilfellet her, men regner med at det var et av kontrollspørsmålene da Nordlys snakket med kilden på telefon, sier han.
Annonse
– Interessant
Sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys mener det blir interessant å få en vurdering på om merkingen vurderes som innafor av PFU.
– Jeg foregriper begivenhetens gang, men vil slå fast at vi ikke mener vi har brutt noen punkter, sier han.
Likevel forklarer Nitteberg at det aktuelle tilfellet er nytt, men at han ser i ettertid at Nordlys hadde vært best tjent med å skrive hvem som var oppdragsgiver bak navnet.
– Ved å skrive Nordlys Lab bak fotografens navn viser vi at dette ikke er et bilde tatt av en redaksjonell medarbeider. Det er vanlig at man oppgir fotografen og dens tilhørighet ved slike bilder, men det hadde vært enda mer presist å angi hvem som har bestilt oppdraget, sier han.
På kritikken fra Ystad om at Nordlys intervjuet personen som var på bildene levert av Telenor, sier Nitteberg at det var naturlig for redaksjonen å snakke med en person som var så sentralt avbildet.