Tirsdag er det blitt kjent at det var reklamebyrået Anorak som sammen med NOAS stod bak stuntet der skuespiller Kristoffer Joner mandag kveld postet følgende innlegg på Facebook:
I NRK kulturnytt tirsdag morgen fortalte leder Ann-Margrit Austenå i Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) at det var reklamebyrået Anorak som hjalp foreningen med stuntet.
– Utgangspunktet var at vi kontaktet Anorak som sa at de kunne tenke seg å gjøre noe gratis for oss. Hjelpe oss med noe. En julekampanje. Så er det en i Anorak som er venn med Kristoffer Joner. Også hadde de snakket om dette, Listhaug og asylbarn. Så hadde Kristoffer Joner sagt at han kunne tenke seg å melde noe ut. Så ble vi spurt om vi kunne tenke oss å være formål for en slik melding ut. Og det sa vi at, ja, det kan vi absolutt. Men i og med at K Joner ikke er noen Facebook-løve i utgangspunktet så var det ganske uklart akkurat når dette skulle komme. Så når dette kom på Facebook i går ettermiddag var jeg på trikken, og de fleste i NOAS i ferd med å avslutte dagen og på vei hjem. Det kom veldig bardust på, sa Austenå til NRK.
– Hvor mange tror du føler seg lurt? spør programleder Birger Kolsrud Jåsund.
– Jeg tror ikke det er noen grunn til å føle seg lurt. Det er to venner som har snakket om noe som engasjerer i hvert fall en veldig. Så har de samarbeidet om den løsningen.
– Joners initiativ
Austenå er tidligere leder i Norsk Journalistlag. Overfor Journalisten avviser hun at hun har ført gamle journalistkolleger bak lyset. Hun mener også det er uproblematisk at mediene har avdekket Anoraks rolle i stuntet.
Men hun avviser at Anorak har hatt noen stor rolle i stuntet. Hun sier at det var en dialog mellom NOAS og Joner med Anorak som mellompart for å sikre det som Joner skrev om NOAS, men at reklamebyrået ikke har hatt noen rolle utover det.
– Alt som står i den posten er det Kristoffer Joner som har tatt initiativ til, og som står for. Men det står der i dialog med NOAS. Anorak har bare vært en dialogpartner her, sier Austenå til Journalisten.
Hun sier at NOAS kontaktet Anorak for å få hjelp til en julekampanje, men at byrået mente det var for sent å få til. Så kom Facebook-oppdateringen fra Joner i stedet i stand etter samtaler med sinn venn, byråleder Torgeir Vierdal i Anorak.
– Var det meningen at Anorak skulle lage en reklamekampanje for dere gratis?
– Ja, det var premisset, sier Austenå.
– Er det slik at når dere kontakter reklamebyråer for hjelp så er det under forutsetning om at det er gratis?
– Ja, det er det når vi spør om hjelp.
Nedtoner eget bidrag
Daglig leder Torgeir Vierdal i reklamebyrået Anorak har ikke besvart Journalistens gjentatte telefonhenvendelser tirsdag. Men i en melding sendt per e-post understreker han at «ingen, verken Kristoffer Joner eller Anorak har fått betalt for vårt engasjement,» altså såkalt pro bono.
Journalisten.no har ønsket å spørre byrålederen om deres avtale med NOAS, om det ikke var i deres interesse at det ble kjent at de stod bak kampanjen, gitt at de har jobbet pro bono, og om ikke det da hadde vært riktig å vært åpne om deres rolle i stuntet med en gang.
I meldingen til Journalisten skriver Vierdal at NOAS kontaktet Anorak for å få hjelp til en julekampanje, noe byrået mente det var for sent til å sette i gang.
– Vi ble enige om å heller se på muligheten for å finne på noe sammen ved et senere tidspunkt, skriver Vierdal.
– Jeg, som er byråleder i Anorak, og Kristoffer Joner er venner. Gjennom samtaler oss imellom ble Kristoffer mer og mer engasjert i saken og ønsket å involvere seg. Min og Anoraks oppgave har vært å veilede Kristoffer slik at dialogen mellom NOAS og Kristoffer er åpen, tydelig og ærlig. Alle tekster, og innholdet i disse er det Joner selv som har skrevet og står for. Anorak sitt bidrag inn i dette, har vært å sikre at han informerer tydelig om at han har en dialog med NOAS, og at denne informasjonen er korrekt. Deretter har vi hjulpet til med spredning av Kristoffers budskap.
Vierdal har heller ikke svart på Journalistens oppfølgingsspørsmål per e-post.
– Dialogformidler
På spørsmål om det var en del av avtalen mellom Anorak og NOAS at det skulle bli kjent at reklamebyrået stod bak, sier Austenå at det ikke var noen avtale om det ene eller det andre.
– Anorak har vært en dialogformidler, sier Austenå.
– Så det skulle ikke bli kjent at Anoraks navn ikke skulle bli kjent?
– Det har jeg ikke sagt.
Austenå er mer opptatt av å formidle at posten var noe Joner ønsket seg, og at det viktige var at det som kom fram i posten om NOAS var riktig og i forståelse med organisasjonen.
Aftenposten skriver i sin papirutgave tirsdag at det er Joner selv som har tatt inititativ til kampanjen.
– Det er slik vi fikk forklart saken i går.
Det sier nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen til Journalisten. Hun sier avisen mandag ettermiddag og kveld var opptatt av å dekke Joners post som en løpende nyhetshendelse. Derfor fokuserte de på engasjementet rundt posten mandag kveld.
– Så jobbet vi ut fra en teroi om at også andre kunne stå bak.
Hun sier at det absolutt er medienes oppgave å avdekke det.
– Derfor har vi fortsatt det videre arbeidet i dag.
Reiste spørsmål
Programleder Birger Kolsrud Jåsund i NRK Kulturnytt sier at de så det som en enkel sak å ta tak i saken da de så hvordan Joners innlegg gikk som en farsott i sosiale medier mandag kveld.
– Vi så at det er et fenomen som vi kan beskrive i Kulturnytt. Derfor snakket vi med forskjellige kilder, blant annet Austenå. Hun bekreftet at dette var en julekampanje som reklamebyrået Anorak stod bak, sier Jåsund til Journalisten.
Han ser det som viktig også å dekke sosiale medier ut fra et perspektiv om at de genererer mye penger.
På spørsmål om saken kom til på bakgrunn av kontakt med Anorak, svarer Jåsund:
– Vi har såvidt jeg vet ennå ikke vært i kontakt med Anorak.
Ulike reaksjoner
Det har vært mange ulike reaksjoner på at et reklamebyrå bistod i stuntet fra Kristoffer Joner. Forlegger Anders Heger reagerer slik:
– Hvorfor i himmelens navn spiller det en rolle at det var et reklamebyrå inne i bildet?
Twitter-profilen @Medieblikk svarer Heger slik:
– Content marketing-debatten har fortsatt noe å gå på.
Kommentator Mathias Fischer i Bergens Tidende skriver dette på Twitter:
– Noas samlet inn 1mill++ på en kampanje som bevisst unnlot å si at Noas var avsender. Jeg sier ikke at det er galt, men det er ikke bra. Problemet er IKKE bruken av PR-byrå. Det ser jeg ingen grunn til å kritisere. Men når Noas’ initiativ fremstilles som Joners, utfordrer det et prinsipp om åpenhet i reklamevirksomhet, skriver Fischer, og fortsetter:
– Denne saken er uskyldig og velment, så jeg hisser meg ikke akkurat opp. Likevel kan man spørre om hvordan reaksjonene ville vært dersom det var en Elkjøp-kampanje. Se for deg en kjendis på Facebook skrive “Boikott Expert! De gjør noe dumt. Kjøp eller varene dine på Elkjøp. Lik og del.”
12 personer vil ha pengene tilbake
NTB hadde tirsdag ettermiddag en sak om at givere føler seg lurt av NOAS. Nyhetsbyrået siterer følgende fra NOAS’ Facebook-vegg:
«Dette er svindel – jeg vil ha pengene igjen!», «Jeg vil at dere skal gi hundrelappen min til Leger Uten Grenser», «Synd at dere må lure folk til å bidra» og «Neste gang dere ønsker penger fra meg, spør meg direkte og ikke lat som dere er noen kjendis», er blant reaksjonene.
Men til Journalisten sier Austenå at tilbakemeldingen er noe annerledes. Tirsdag ettermiddag hadde NOAS fått inn 3,1 millioner kroner.
– 12 personer har bedt om å få pengene tilbake. Det tar vi selvsagt på alvor, sier Austenå.
Det er for øvrig ikke bare Kristoffer Joner som får hjelp av profesjonelle til å nå ut med sitt budskap. Mandag ettermiddag fortalte Dagens Næringsliv (krever betaling) at det er den 24 år gamle politiske rådgiveren Espen Teigen som i stor grad har bidratt til innvandringsminister Sylvi Listhaugs Facebook-suksess.