Odd Reidar Øie er investor i en rekke små og store norske aviser. Foto: Martin Huseby Jensen

Odd Reidar Øie kjøpte Budstikka-aksjer for 6,3 millioner kroner

Avisens tidligere eiendomssjef er blitt hovedeier i sin gamle arbeidsgiver.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Odd Reidar Øie (66)

• Avisinvestor

• Eier andeler i en rekke norske mediekonsern og medieselskaper, som Schibsted, Polaris Media, NHST Media Group, Mentor Medier, Mediehuset Dagen, Østlendingen, Gudbrandsdølen, Asker og Bærums Budstikke, Sør-Varanger Avis, Os og Fosaposten, Eidsvoll Ullensaker Blad, Helgelands Blad, Altaposten, Saltenposten og Brønnøysunds Avis.

• Eier investeringsselskapet Amble Investment som hadde en egenkapital på 220 millioner kroner ved utgangen av 2015.

 

– Jeg tegnet en del aksjer, for å si det sånn.

Slik svarer avisinvestor Odd-Reidar Øie noe unnvikende da han blir bedt om å kommentere at han og nærstående nylig kjøpte 478.713 aksjer i Budstikka til en verdi av 6,28 millioner kroner.

Videresolgte egne aksjer

– Var det så mye? sier Øie, og skifter raskt tema til å fortelle Budstikka-historier fra 1980-tallet i stedet for å legge ut om sitt eget aksjekjøp.

Asker og Bærums Budstikke ASA gjennomførte i høst et videresalg av egne aksjer til eksisterende aksjonærer. Øie kjøpte 39 prosent av de drøyt 1,2 millioner aksjene som ble solgt.

Aksjesalget var overtegnet blant aksjonærene med rundt 50 prosent, og fordi Øie gjennom sitt investeringsselskap Amble Investment AS allerede var en stor eier fikk han så stort tilslag.

66-åringen er nå største eier i Budstikka etter at Amedia solgte seg ut tidligere i år. Og det er skjedd i avisen hvor han selv startet som bud i 15-årsalderen, og i løpet av yrkeskarrieren jobbet seg opp til stillingen som eiendomssjef, en stilling han gikk av med pensjon fra for tre år siden.

Familien kontrollerer 15 prosent

Aksjene han har kjøpt i siste runde stammer fra de 3.051.825 aksjene som Budstikka kjøpte fra Amedia i eget selskap i august. Kjøpet kostet Budstikka 40 millioner kroner, noe som ble finansiert med salg av verdipapirer.

Ettersom selskapet trengte penger i kassen, snudde de seg rundt og videresolgte nøyaktig 40 prosent av aksjene til egne aksjonærer for samme pris som de kjøpte for. De resterende 60 prosentene opplyser administrerende direktør Terje Tandberg overfor Journalisten vil foreslås strøket på neste generalforsamling.

Den tidligere eiendomssjefen eier nå knapt 795.000 aksjer, tilsvarende 10,1 prosent, dersom de resterende aksjene strykes. Tar vi med nærstående kontrollerer familien Øie ifølge en selskapspresentasjon nå 14,45 prosent av Budstikka.

Øie har tidligere fortalt historien om hvordan eierskapet hans i Budstikka startet. Det skjedde ved at han som 20-åring solgte noen forskalingsbord som var til overs etter at han bygde hus på Hasle med en aksje i Budstikka.

– Faren min var politimann i Bærum, og moren min var hjemmeværende. Jeg visste knapt hva en aksje var. Så begynte jeg å interessere meg for dette og begynte å skjønne hvor mye dette var verdt, sier Øie, som på grunn av et krav om Høyre-medlemskap for Budstikka-aksjonærer måtte love å stemme på partiet ved neste lokalvalg.

I dag er han innvalgt til kommunestyret i Bærum for nettopp Høyre.

Solgte etter kritikk av redaksjonsklubben

Med eierskapet i Budstikka begynte en ung Øie i 20-årene å interessere seg for avisaksjer. En megler i daværende Den Norske Creditbank, nå DNB, ringte Øie jevnlig med tilbud. Og Øie kjøpte.

– Jeg hadde god finansiering på huset, så jeg kunne kjøpe.

Slik kom han inn på eiersiden i aviser som Østlendingen, Gudbrandsdølen og nåværende Dagens Næringsliv siden tidlig 1980-tall. I 1996 kalte Dagens Næringsliv Øie for Mikro-Murdoch på bakgrunn av eierskapet i da 27 norske aviser fra Stavanger til Kirkenes.

Samtidig hadde han ansvaret for for opplag, distribusjon og pakkeri i Budstikka. I 1990 cashet han inn 17 millioner kroner på salg av Budstikka-aksjer, og satte pengene i Stavanger Aftenblad.

– Jeg solgte litt på 1990-tallet blant annet fordi jeg fikk kritikk fra redaksjonsklubben om at en ansatt var en så stor aksjonær. Det var også før skattereformen, slik at det var mulig å selge aksjer uten å skatte av gevinsten siden jeg hadde eid dem i mer enn tre år.

På midten av 1990-tallet kunne Øie trappe ned til den halve stillingen som eiendomssjef, som han altså beholdt til 2013.

– Jeg tok meg av eiendommene og noen hytter som Budstikka eide.

Budstikka i seg selv har i løpet av årene han har vært ansatt også gjort noen gode investeringer, inkludert Polaris Media, som altså delvis finansierte kjøpet fra Amedia. Men de investeringene vil ikke Øie ta æren for.

Lokalaviser setter standarden

Til slutt får vi ham også til å kommentere hvorfor han valgte å satse nye penger i Budstikka. Han skryter blant annet av den ikke lenger så helt ferske redaktøren Kjersti Sortland som kom fra VG i 2013.

– Aftenposten skriver nesten ikke om Asker og Bærum lengre. Jeg sitter selv i kommunestyret og ser hvordan Budstikka setter standarden for det politiske liv.

Øie har lært viktigheten av å ha journalister som kan kikke politikere som ham i kortene.

– Så du har ikke kjøpt for så mye fordi du mener verdiene i Budstikka er høyere enn de 13,11 kronene?

– Det er en kombinasjon. Jeg tror aviser har en fremtid. Det er viktig for lokaldemokratiet at vi har noen som kan gjøre at ting blir rettet opp, noe Facebook og Google ikke gjør.

Powered by Labrador CMS