Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Det er som alt annet i medieverden. Har man godt innhold, så bruker publikum det.
Det sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til Journalisten. Han forklarer strømmeoppgangen med serier som Skam, Nobel og Side om Side. I tillegg ser det ut til at publikum har fått øynene opp for mer av bredden i NRKs nett-tilbud.
– Skam er den tydeligste motoren. Den står alene for 13 prosent av all seing på vår nett-tv-spiller. Men også de andre nevnte seriene har ratinger på 200.000-300.000 eller mer. Dette er tall som er like store som tv-program i «gamle dager». Samtidig står 50 titler til for halvparten av all seing i spilleren. Det gjør at det egentlig er et godt fragmentert bilde.
– Dere har vel kanskje hatt godt innhold tidligere også, så forteller disse tallene noe mer?
– Ja, vi har for så vidt hatt det. Men det er fortsatt en forskjell på «gamle dager» i strømmetjenesten som er bare for ett eller to år siden. Da syntes vi at ratinger på 50.000 på nett var et veldig høyt tall. SVT opererer for eksempel fortsatt med det som et høyt tall.
Tolonen sier at NRK nå er blitt godt vant med å se tall på opp mot 300.000 strømmeseere på de mest sette programmene.
– Det har rett og slett eskalert veldig mye. En ting er at skalaen endres, noe annet er at man hopper etter Wirkola hele tiden.
Netto nedgang
Tallene for Skam skyldes ifølge Tolonen ikke bare at serien har blitt mer populær i Norge. Den har holdt en stabilt høy popularitet her til lands. Strømmeveksten kommer fra utlandet, og da særlig Danmark og Sverige.
– Faller tradisjonell TV-seing tilsvarende veksten på nett?
– For NRKs del er det slik at av det vi har mistet i seertid på TV, har vi fått tilbake rundt halvparten på nett-tv. Det vil si at vi netto går ned i videokonsum. Og vi er antageligvis en av de som kommer best ut av det bytteforholdet.
Analysesjefen trekker fram de nevnte seriene, samt Vikingane, som store suksesser på tradisjonelt, lineært tv også. Selv om tradisjonelt TV har opplevd et samlet fall i seingen, er det i høst flere seere på helgeprogrammene Skavlan og Lindmo enn på samme tid i fjor.
Tolonen mener at man kan stille seg spørsmålet om hva det egentlig betyr om noen ser innholdet på nett eller via TVen. Det er jo det samme innholdet de ser.
– Det kan se ut til at det største på lineær-TV fortsetter å være like stort, eller blir større. Mens det som er publikums tredje og fjerdevalg blir svakere, altså det de bruker mindre tid på. Det strømmer de heller ikke.
Annonse
Nyheter på TV
Mens serier og underholdning går best på nett-tv, går nyhets- og aktualitetsprogrammer fortsatt best på tradisjonell tv.
– Dagsrevyen har i snitt 14.000 i rating på nett. Men der har vi rundt 700.000 i snitt på tv. Nyheter og sport er noe som i all hovedsak fortsatt sees på gamlemåten.
Forklaringen mener han er at de aller fleste fortsatt har tv-apparater, og at mange fortsatt har det å se på nyheter som et fast daglig rituale. Det er også kjent at programmer som Dagsrevyen har en stor andel eldre seere.
– Det handler om å få nyhetene med seg når de publiseres, og ikke vente med det. For en dramaserie fra NRKs nett-tv eller Netflix spiller det ingen rolle når du ser. Mens nyheter og sport fortsatt er live-aktiviteter.
60 prosent mer tid
Torsdag kunne TV 2 melde om formidabel økning for konsum av serien Frikjent på nett. 134 000 hadde allerede sett sesongavslutningen før den gikk på tv. Det samlede snittet for sesongen som helhet 900 000 seere. Det er nesten 30 000 flere enn første sesong.
– Årets sesong av Frikjent er en formidabel suksess på alle TV 2 sine plattformer, og alle sammenlignbare tall øker fra første sesong, sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i pressemeldingen.
Fra nyttår blir Hotel Cæsar en ren nett-serie.
– Sammenlignet med i fjor er vi vesentlig større, både i antall abonnenter og ikke minst i brukt tid. Så langt i år er det konsumert 3,7 milliarder minutter med video på TV 2 Sumo, noe som er mer enn 60 prosent av tiden brukt i fjor, forteller TV 2 Sumo-sjef Kristian Bruarøy til Journalisten.
Annonse
Nett-tv på TV
Dette forklarer han med at i år har 60 prosent av all seing på TV Sumo foregått på TV-skjerm, via enheter som Apple-TV, smart-TV og spillkonsoller. Folk ser altså mer nett-tv på flatskjermen.
– Hvordan er det med nyheter og sport, er dette live-eventer på lineær tv også hos dere?
– Mye av det mest sette innholdet på TV 2 Sumo er programmer med god historiefortelling. Det er både dramaserier og dokuserier. Våre kunder ser direkteinnhold, noe som skyldes mye sport og nyheter. Men TV 2s hovedkanal er også mye brukt.
– TV 2 Nyhetskanalen er veldig sentral for oss. Hver seer ser nesten en halvtime på Nyhetskanalen hver gang kanalen startes, som er nesten like mye som på lineær-tv. Innenfor nyheter og aktualitet kommer programmer som Åsted Norge, dokumentarer og Vårt lille land høyt opp på listene.
Truffet yngre
Bruarøy mener det er vanskelig å sammenlikne tall for TV Sumo med den øvrige trafikken på Tv2.no, ettersom nettsiden er åpen, og har høy trafikk, mens Sumo, som jo er betalingsløsning, kommer godt ut på tidsbruk.
– En trend vi har sett i år, er at noen programmer får en større andel seing på TV 2 Sumo enn på TV. The Kardashians, Bloggerne, Sykt perfekt, Tenåringenes hemmelige liv og amerikanske serier som the Younger og Thirteen. Dette viser at vi foruten storsatsingene, har truffet med et sterkt tilbud til en yngre målgruppe.