Hordaland Folkeblads stillings=annonse går viralt – søker journalist som ikke forventer kantine med quesadilla
«Her byd me på kort veg mellom fjord og fjell, endelaus trivnad, gode kommunale tenester (zzz) og ei rekkje andre gode som absolutt alle kommunar i Noreg skryter av med jamne mellomrom,» skriver redaktøren.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I annonsen lister redaktør Sigbjørn Linga i Hordaland Folkeblad opp en rekke egenskaper du bør ha for å søke på stillingen som journalist i avisen. Blant annet søker han deg som «utan å googla veit kva som skil Fylkesmannen frå fylkeskommunen, og kvifor det av og til er stor og av og til liten bokstav i fyrstnemnde, og instinktivt kan forklara skilnaden mellom presensformene «smell» og «smeller»».
Det er også viktig at du «ikkje forventar kantine med varme quesadillaer og Tesla som firmabil, men set pris på ein arbeidsplass med moderne data- og fotoutstyr, tenlege kontorlokale, fredsæle og venlege kollegaer, kjøleskap med innebygd frysar, hypermoderne frankeringsmaskin, mindre moderne mikrobølgjeomn, vasskokar, kombinert kopimaskin og skannar og Toyota Auris».
Stillingsannonsen er publisert her på Journalisten og fredag ettermiddag passerte den 20.000 sidevisninger. Den eneste andre stillingsannonsen som kan måle seg med det det siste året er annonsen for sommervikarer i VG i fjor.
Så ikke den komme
Folkebladets redaktør forteller Journalisten at han ikke forutså at stillingsannonsen skulle få så mye oppmerksomhet. Han forsikrer at han ikke skrev den for å få oppmerksomhet og treff, men at han bare «er litt sånn løye». Litt rar, på mange måter.
– Jeg gadd ikke skrive de klassiske formuleringene. De kjeder meg til døde. Jeg tenkte at vi ikke har noe å tape på å gjøre noe annet. Vi får vel de faste søkerne på rundt et dusin om vi er heldige uansett. Kan vel tenke seg at noen synes dette virker useriøst, men alt som står der er sant.
Linga tror ingen vil søke fordi annonsen er festlig, men han har fått tilbakemeldinger fra noen som sa de nesten vurderte å flytte til Kvam på grunn av den morsomme søknadsteksten. Men redaktøren mener at ingen bør flytte for noe sånt, da er du ikke rasjonell nok for stillingen.
Annonse
Ingen klovn
Han tror noen søkere kan få sjokk når de møter en grå mann på intervju, og ikke en sirkusklovn. Men han forsikrer samtidig at Hordaland Folkeblad i Norheimsund er en hyggelig arbeidplass.
– Jeg er uhyre spent på om kontoret vasser i konfektesker og brev eller om det er de faste søknadene. Jeg har ikke så store forventninger, sier Linga, som er usikker på om en klovn vil trekke folk, og påpeker at folk gjerne holder seg på avstand fra klovner på sirkus.
Det er ikke første gang Linga får oppmerksomhet for sin humor. I fjor skrev han en morsom tekst da han skulle selge huset sitt.
– Men det tok likevel lang tid å selge huset. Så jeg er ikke overrasket om jeg sitter her neste år og fortsatt leter etter en kollega, ler han.
Han forsikrer at punktene i annonsen er egenskaper han søker hos en ansatt, men står inne for at en søker også bør «ha så utvikla logisk sans at du forstår at ingen kan ha alle dei nemnde eigenskapane i denne lysinga, og at du kan søkja likevel.»
Skremmende og festlig
Den morsomme stillingsannonsen har også blitt plukket opp av TV 2. Redaktøren synes det er kjekt å få oppmerksomhet for teksten, men trodde aldri han skulle havne på TV 2-fronten.
– Det skal lite til for å skille seg ut. Jeg synes ikke dette var halsbrekkende. Jeg skrev det på en halvtime. Det var ren tankeløshet fra min side og ikke planlagt.
Han reflekterer rundt prioriteringene i mediene når han plutselig havner på forsiden av TV 2. Han synes det både er skremmende og festlig.
– Det er litt underlig å se at det skal så lite til før man får en telefon fra en journalist som jobber i et betydelig større medium enn meg.
Annonse
Ærlig annonse
Norges eneste tekstdoktor og høgskolelektor ved Westerdals Oslo Act, Christine Calvert, tror grunnen til at stillingannonsen treffer er at den viser en tydelig personlighet. Hun trekker fram språket - som ikke er på kjedelig bokmål, men spretten nynorsk.
– Sjangeren stillingsannonse er kjedelig. Så når noen viser sjel, guts og energi får det fort oppmerksomhet. Hadde jeg bodd i området hadde jeg søkt. Annonsen gir meg inntrykk av at dette er en person jeg vil jobbe med, sier Calvert.
Hun liker at det er en ærlig annonse som viser tydelig hva du får og ikke får.
Trenden over alt på nettsteder gjør at vi går mot det personlige. Hun tror at i denne typen stillingsannonser vil vi se mer kreativitet og at firmaer ønsker å skille seg ut.
Ikke sett lignende
– Vi har gjennom alle våre år ikke sett lignende. At stillingsannonsene har noen tusen visninger er ikke uvanlig, men at de blir sett av så mange som denne har, er uvanlig. Ikke minst det enorme antall interaksjoner på Facebook, sier konstituert redaktør Martin Huseby Jensen i Journalisten.
Han påpeker at stillingsannonser ikke er som andre annonser. De har også en nytteeffekt. De representerer muligheter. Samtidig er de ofte nøkternt og korrekt forfattet.
– At de skrives fengende og med swung slik Hordaland Folkeblad har gjort bidrar til den enorme spredningen. Teksten er informativ, humoristisk og realistisk. Spesielt er innsikten i sluttpoenget godt.
Der skriver Linga at potensielle søkere kan slå på tråden for å sjekke om redaktøren er ved sine fulle fem før de søker.