Sidney Crosbys scoring under finalen i ishockey mellon Sverige og Canada i OL i Sochi i 2014. Foto: Joel Marklund / BILDBYRÅN 

Vil løfte sportsfotografiet med etablering av Bildbyrån i Norge

PERPIGNAN (Journalisten): Svenske Bildbyrån etablerer seg i Norge med rendyrket sportsbildebyrå. Daglig leder Niklas Larsson har kikket på det norske markedet lenge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For noen uker siden startet det svenske sportsbyrået Bildbyrån opp i Norge med de tre fotografene Fredrik Varfjell, Jon Olav Nesvold og Vegard Wivestad Grøtt. Daglig leder og medeier Niklas Larsson i Bildbyrån i Sverige forteller at de har kikket over norskegrensen lenge. 

– Det norske markedet minner om det svenske. Siden vi har lykkes godt her hjemme, håper og tror jeg at det finnes gode forutsetninger for å lykkes med et rendyrket sportsbildebyrå i Norge.

– Positivt med konkurranse

Larsson er på fotofestivalen Visa Pour L’Image i Perpignan for å ha møter med samarbeidspartnere, kunder og kollegaer. I august var han i Norge i en uke for å treffe kunder i forkant av lanseringen av den norske avdelingen. Han forteller at mottakelsen var positiv, og at de fleste ønsket en ny aktør velkommen. 
 

Niklas Larsson tar en selfie på semifinalen mellom Brasil og Tyskland i VM i 2014.


I Sverige har Bildbyrån et omfattende historisk bildearkiv, sterke relasjoner til idrettsklubber og forbund, og avtaler med de fleste store medier, både TV og aviser. I Norge må de starte nesten fra «scratch». De har ikke et like stort arkiv her, selv om de har dekket mange mesterskap, spesielt innenfor vinteridrett. De kan heller ikke lene seg på etablerte kunderelasjoner - de må bygges. 

– Men vi har tre ambisiøse fotografer som brenner for sport. Vårt perspektiv er langsiktig og vi kommer til å satse seriøst, sier han. Målet er å dekke Norge på samme måte som Sverige, og lytte til markedet hvor interessen og behovet er.

Den største konkurrenten i Sverige er Nyhetsbyrån TT. I Norge er det Digitalsport og NTB scanpix, hvor Varfjell, Nesvoll og Grøtt tidligere jobbet som frilansere. Nå håper han å bryte opp dette «duopolet». Han tror konkurransen vil være bra for sportsfotografiet i Norge.
 

OL i 2012, Usain Bolt vinner gull i finalen i friidrett 100 meter. Foto: Niklas Larsson / BILDBYRÅN


Ifølge Larsson er oppskriften på byråets fremgang i Sverige at de har en bredere dekning enn konkurrenten, et større historisk bildearkiv, sterke relasjoner til idrettsverdenen og at kvaliteten på bildene er høy. De jobber mye med fjernstyring av kameraer og får derfor et mer variert bildemateriale, mener han. 

– Vi er sportsnerder som brenner for bildejournalistikken. Vi er ambisiøse, og leverer kvalitet. Derfor finnes det et marked for oss i Sverige. 

Internasjonalt fokus

Bildbyrån samarbeider med en flere internasjonale byråer inkludert Action Images/Reuters og Imago, pluss en rekke andre. Larsson forteller at en internasjonal tilnærming og et stort nettverk er viktig. 

– Vi har jobbet med sport lenge, og det gir oss en unik tilgang til arrangementer og aktører. Vi får mulighet til å montere kameraer som vi fjernstyrer. På ishockey-VM hadde vi for eksempel fastmontert kamera i taket og i mål. I svømme-VM hadde vi kamera under vann, sier Larsson. Han er stolt av priser i svenske Årets Bild åtte år på rad, og et titalls priser i Picture of the Year International (POYI) og NPPA Best of Photojournalism.
 

OL i Rio de Janeiro i 2016: Amerikanske Michael Phelps vinner finalen på 200 meter medley foran Ungarns Tamas Kenderesi. Foto: Joel Marklund / BILDBYRÅN 


Bildbyrån ble etablert i 1953 og er Sveriges eldste sportsbyrå. Larsson var selv ansatt som fotograf fra 2000 til 2004. Etter åtte år som frilanser og som grunnlegger av bildebyrået Exponera i Göteborg, bestemte han seg for å kjøpe Bildbyrån sammen med tre andre fotografer i 2012. Fem år senere har de nesten doblet omsetningen, fra ca 11 millioner kroner i 2012 til omkring 21 millioner kroner i 2016. De har 16 ansatte, inkludert åtte fotografer, bildeteknikere, bilderedaktør, koordinator og selgere. Med tre nye kollegaer i Norge blir de 19.

Intern evaluering

For Larsson er et godt sportsbilde et bilde som berører, og får deg til å ville vite mer. Det avgjørende øyeblikket, som skjer i en hundredels - eller tusendels sekund og aldri kan gjenskapes. 

– Hvordan jobber dere for å utvikle dere som sportsfotografer?

– Vi forsøker å prate mye om bildejournalistikk og sportsfoto. Også evaluerer vi arbeidet vårt. Vi har ansatt Jessica Mainardis, som tidligere jobbet med de beste sportsfotografene i verden i Getty Images i London. Hun arbeider systematisk for å forbedre kvaliteten; hun går gjennom råfilene våre, vurderer utvalget fotografene har sendt inn, ser på beskjæring og bildebehandling og hvor raskt vi klarer å sende inn bildene. Alle ledd. Det har virkelig løftet oss, forteller Larsson. 

Vil se flere kvinnelige sportsfotografer

I en tid der trenden heller er at fotografjobber forsvinner, og nett-TV og levende bilder overtar mer og mer, går Bildbyrån mot strømmen. Deres spesialfelt er stillfoto, selv om de også gjør video på forespørsel. Larsson tror på fremtiden for stillbildet. 

– Her i Perpignan har jeg snakket med blant annet sjefen i Associated Press (AP). Han fortalte at salget av sportsbilder har en mye bedre utvikling enn nyhetsbildene. Det er sport som selger best.
 

Ishockey VM i Russland 2017: Kristian Huselius fra Sverige scorer mot Russland. Bildet fikk en 2.pris Sport Action i Årets Bilde I Sverige. Foto: Joel Marklund / BILDBYRÅN


Larsson trekker frem Bjørn Delebekk i VG som et stort forbilde. Selv om det finnes mange gode sportsfotografer her i landet, har Delebekk kanskje vært litt ensom på toppen. Sport har ikke vært en prioritert del av fotojournalistikken. Det håper han at Bildbyrån kan være med å endre. De får mange forespørsler fra fotostudenter som vil ha praksis hos dem. Kvinnelige sportsfotografer er også noe han gjerne ser mer av. 

– Vi har en dyktig kvinnelig fotograf hos oss, Johanna Lundberg, og har hatt flere flinke kvinner innom i praksis. Noen av dem har gjort karriere som sportsfotografer i Sverige og internasjonalt. Vi merker at det kommer flere kvinner, og håper å se det samme i Norge, forteller Larsson. 

Powered by Labrador CMS