Bernt Olufsen på Lillestrøm. Foto: Glenn Slydal Johansen
Bernt Olufsen på Lillestrøm. Foto: Glenn Slydal Johansen

Bernt Olufsen aksepterer interne gravestipend og eksternfinansering

LILLESTRØM (Journalisten:) Skups juryleder ga råd til lokaljournalister på Gull og Gråstein-konferansen.

Published Updated

– Min prinsipielle holdning er den samme. Men når de først er der, er det greit at de blir brukt.

Det sier Bernt Olufsen til Journalisten om interne gravestipender i mediehus som VG og Dagbladet og mediekonsern som Amedia.

Olufsen har tidligere beskrevet det som et stort paradoks at “undersøkende journalistikk skal drives for stipendmidler mens man har penger nok til å dekke realityshow, siste nytt fra markedet for swinger-sex og beskrive elegante damerumper.”

Også eksternfinansiering som penger fra Fritt Ord, som har fortsatt sin satsing på journalistikk, aksepterer Olufsen:

– Jeg tror vi er kommet dit at alle mulige kilder bør brukes for undersøkende journalistikk.

Han har tidligere understreket at det er viktig at redaksjonene er transparente om slik finansiering.

Bernt Olufsen var VGs sjefredaktør gjennom 17 år, og er nå styreleder i mediekonsernet Polaris Media. De siste årene har han også vært juryleder for graveprisen Skup.

Søndag var han invitert til lokaljournalistkonferansen Gull og Gråstein på Lilletrøm for å svare på spørsmålet om lokaljournalister gjør jobben sin. Men akkurat det spørsmålet fikk ikke tilhørerne noe klart svar på.

– ­­­­­Det er bare brukerne deres som kan fortelle dere om dere gjør jobben deres, ikke jeg. Men dere har en del utfordringer, fortalte Olufsen de fremmøtte.

– Jobben vår er å informere folk om å gjøre riktige valg. Å avdekke kritikkverdige forhold og skape debatt som grunnlag for demokrati. Engasjere brukere og skape journalistikk som selger.

Han tegnet opp bildet av mediebransjens vei inn i den digital transformasjon og vridning til brukerbetalte modeller. 

– Ny teknologi gjør journalisten til selgeren. Mediekonsernene er avhengig av at journalistene lager innhold som brukerne er villig til å betale for.

Olufsen brukte eksempler som Fjordene Tidende og Hitra-Frøya fra sitt eget konsern, altså Polaris Media, der nære saker og lokalsport selger godt.

– Men det som virkelig gjør en forskjell er den undersøkende journalistikken. Og det utløser salg når det ligger bak betalingsmuren.

De siste tre årene har Olufsen vært juryleder for Skup, et oppdrag han håper han får fortsette i fordi det gir ham en tilknytning til den undersøkende journalistikken.

– En ting som opptar meg er hvordan vi finner fram til de undersøkende sakene. Det handler om å se potensialet i saker og tenke litt større. En detalj kan være utgangspunkt for en stor sak eller en serie. Og vi kan ikke bare holde på med å løpe. Vi må stoppe opp og fange noen av de fuglene som flyr gjennom redaksjonslokalet.

Til Journalisten sier Olufsen at lokalavisene må satse på samfunnsoppdraget fremover.

– Ellers har de ingen rolle å spille.

– Hvordan står det til med lokalavisene, syns du?

– Det er en stor og sterk utvikling de siste årene med å forbedre print og utvikle digitale løsninger.