Det eneste som er sikkert, er at vi vil fortsette å forsøke å gjøre oss mer økonomisk uavhengige av pressestøtten, sier Eirik Hoff Lysholm og sier det må tas høyde for at flere mediehus vil ha behov for støtteordningen. Foto: Jan Inge Haga

Dagsavisen mister 2,5 millioner kroner i pressestøtte

Men mediehuset står ifølge Eirik Hoff Lysholm på tryggere grunn enn på lenge.

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifjor ble Dagsavisens produksjonstilskudd kuttet med 5,1 millioner til 37 millioner kroner. Ifølge Klassekampen blir den redusert ytterligere i år. Når kunngjøringen kommer neste uke kuttes det statlige tilskuddet til Dagsavisen med rundt to millioner kroner. På toppen av dette kommer et kutt på en halv million til Rogalands Avis. 

Men publisher Eirik Hoff Lysholm tar ifølge Klassekampen kuttet i år mer til etterretning. Han forteller at mediehuset Dagsavisen sitter med 20 millioner kroner på bok, det har avisen ikke gjort på mange år. 

I fjor hadde Dagsavisen en omsetning på 140 millioner kroner. En anelse høyere enn året før. Samtidig endte mediehuset å gå med et driftsunderskudd på like under 8,7 millioner kroner. Mot et overskudd på 1,8 millioner året før. 

Lysholm sier til Klassekampen at Dagsavisen har nå forsøkt å posisjonere seg for å øke annonseinntektene på nett. I inneværende år anslår han å at mediehuset vil tjene rundt sju millioner kroner på digital reklame. Det utgjør 35 prosent av de samlede annonseinntektene i Dagsavisen. 

– I det digitale annonsemarkedet får vi like godt betalt som våre konkurrenter. Det er stor forskjell fra konkurransesituasjonen for papirannonser, hvor de store avisene i kraft av sin størrelse har fått bedre betalt per leser enn oss, sier Lysholm til Klassekampen.

Powered by Labrador CMS