Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Onsdag ble det kjent at store deler av spillerne som møttes i VM-kampen mellom Brasil og Norge i 1998 skal møtes igjen til showkamp på Ullevaal neste år. Underholdningskampen arrangeres av Aftenposten, og NRK skal sende den på TV med Arne Scheie tilbake i kommentatorboksen.
Torsdag har Aftenposten sitt eget arrangement, som de markedsfører som «omkampen», som hovedoppslag på papiravisforsiden i form av et intervju med Ronaldo. «Nå vil han ha revansj» skriver Aftenposten som også viser til at de vier åtte sider på nyhetsplass og to sider på kommentarplass om saken.
Inne i avisen forteller avisen blant annet hvor mye billettene til kampen koster og hvor det er mulig å kjøpe billetter.
PFU har mottatt klage
Saken vekker reaksjoner blant flere medieprofiler. Klassekampens Jens Kihl skriver på Twitter at han håper det er opprør internt i Aftenposten.
Når eventavdelinga får styre heile framsida på Aftenposten. Håpar det er opprør internt i dag. Dette er ikkje bra. pic.twitter.com/E9PpoWoRbA
Bergens Tidendes kommentator Mathias Fischer mener publiseringen må ende med en fellelse i Pressens faglige utvalg (PFU).
Vær Varsom-plakaten 2.7: “Journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame. Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. ” pic.twitter.com/8x87xARgqx
Saken ble også grundig diskutert på torsdagens morgenmøte. Det sier leder Gunnar Kagge i redaksjonsklubben. Han mener det var en god og viktig diskusjon. Han sier det ikke er full enighet i redaksjonen om hva som er det riktige, og at det viktigste derfor var at de som hadde noe å si, fikk sagt sitt.
– Diskusjonen på morgenmøtet viser at mange medlemmer er skeptisk til både vinkling og omfang. Jeg tror de aller fleste, kanskje alle, medlemmene er enige om at vi ikke skal fortelle på redaksjonell plass hvor man får kjøpe billetter til arrangementene våre. Det hører hjemme på annonseplass, sier Kagge.
Diskusjonen på morgenmøtet dreide seg om bruken av forside, omfang og vinkling på dekning av Brasil-kampen.
– Det var en god og åpen diskusjon med flere kolleger som var klart kritiske. Andre var mer opptatt av den totale pakka.
Det var Arild Kveldstad som svarte på vegne av ledelsen under den rundt kvarterlange diskusjonen. Sjefredaktør Espen Egil Hansen deltok ikke på møtet.
– Svarene vi fikk bar preg av at ledelsen forstår diskusjonen. Særlig det at man forteller hvor man får billetter er verdt å diskutere. Der syns jeg ledelsen langt på vei er enig.
– Denne dekningen kan reise spørsmål om det er salg av billetter til egne arrangementer eller det å bringe til torgs de siste, viktigste nyhetene som er viktigst i Aftenposten?
– Svaret er vel at det er en kombinasjon. I likhet med mange andre mediehus er det å satse på event en bra ting. VG har gjort det i mange år med VG-lista. Og vi ser at aviser ute i verden som vi streber etter å bli som gjør det. Men vi må være nøye på at journalistiske kriterier ligger til grunn for dekningen. Når vi prøver nye kanaler er det selvsagt prøving og feiling. Derfor må vi ha åpne diskusjoner og lære av kritikerne.
Journalisten har forsøkt å få kommentarer fra sjefredaktør Espen Egil Hansen og stabssjef Arild Kveldstad torsdag uten å lykkes. Sjefredaktøren opplyser i en tekstmelding at han sitter i et heldagsmøte og kan svare på spørsmål først senere torsdag.
Saken blir oppdatert med kommentarer fra ledelsen når det foreligger.