Kulturminister Linda Hofstad Helleland i møte med presseorganisasjon. Foto: NJ
– Bransjen står ved et tidsskille som følge av #metoo-kampanjen, mener Reidun Kjelling Nybø
Kulturministeren møtte presseorganisasjonene for å få overblikk i hvordan bransjen håndterer seksuell trakassering.
Kulturminister Linda Hofstad Helleland har invitert alle bransjer som sorterer inn i kulturdepartementet for samtaler om hva som skjer i den enkelte bransje i kjølvannet av #metoo-kampanjen. Mandag møtte presseorganisasjonene opp.
– Det er bra og viktig at statsråden er opptatt av #metoo, sier NJ-leder Hege Iren Frantzen til Journalisten.
NJ-lederen forteller at Helleland ga uttrykk for forståelse for det som gjøres. Representantene fra de forskjellige presseorganisasjonene snakket blant annet om undersøkelsen som er sendt ut til flere tusen medarbeidere i bransjen.
Fredag, noen få dager etter undersøkelsen ble sendt ut, hadde nesten 4.000 svart på spørsmålene om seksuell trakassering på arbeidsplassen. Fredag førstkommende avsluttes undersøkelsen rundt klokken 10.
LES OGSÅ: Nesten 4.000 har svart på #metoo-undersøkelsen
– Jeg er overrasket over omfanget og historiene som kommer fram. Mange steder er det ikke rutiner for å følge opp, og det har heller ikke vært gode nok måter å kontakte lederne om problemet, sier Frantzen.
NJ samler tillitsvalgte til styrkeløft på Lillestrøm. Første seansen handler om #metoo.
– Vi ser at mange redaktører benytter anledningen nå til å gå runder i bedriftene for blant annet å dele ut retningslinjene, i tillegg til også å snakke om dette. At det er nulltoleranse og om folks forhold til alkohol, sier assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening.
At statsråden lytter til bransjen synes hun er positivt.
– Dette har vært en bevisstgjøring for oss alle. Vi som representerer bransjeorganisasjonene har lang erfaring fra bransjen, men er også overrasket over i hvor stor grad dette har skjedd. Ikke minst de mange nye sakene som er kommet fram. Dette er et større problem enn det man har trodd og nå står vi ved et tidsskille. Nå skjer det noe. Vi har aldri opplevd et slik trykk rundt en sak tidligere.