Sjefredaktør Kristin Monstad sier det ikke alltid handler om å måle krone mot krone, men også se på lavere frafall blant abonnentene når mediene skal sette i gang store og kostnadskrevende journalistiske prosjekter. Foto: Drammens Tidende
Sjefredaktør Kristin Monstad sier det ikke alltid handler om å måle krone mot krone, men også se på lavere frafall blant abonnentene når mediene skal sette i gang store og kostnadskrevende journalistiske prosjekter. Foto: Drammens Tidende

Graveprosjektet i Drammens Tidende selger abonnement

Tett på rekord. 

Published   Updated

– Saken har kjempegod respons i lesermarkedet. Hovedsaken og lederartikkelen er den mest leste og og blant de mest solgte artiklene våre. Jeg vil si at lesertallene, engasjement og abonnementstallene som er utløst på første pulje i saken har vært veldig bra, sier sjefredaktør Kristin Monstad i Drammens Tidende til Journalisten. 

Monstad er ikke speiselt lysten på å dele nøyaktig hvor mange konverteringer til betalende lesere gravesaken i helgen utløste. 

Journalisten fortalte tidliig onsdag om arbeidet bak avsløringen til Drammens Tidende. 

LES OGSÅ: I tre måneder jobbet Drammens Tidende med å avdekke uregelmessigheter i lånevirksomhet. Lørdag ble resultatet sa på trykk

Monstad forteller at alt som kan analyseres og måles vil bli gjenstand for nettopp dette. Særlig er sjefredaktøren fornøyd med at lesetiden har vært over sju minutter. 

Salgsutløsende effekt eller ei, i hvilken grad er det regningssvarende å gjennomføre store graveprosjekter som binder opp en stor del av redaksjonen i perioder? Og det i en tid da eierne krever høye marginer. 

– Vi har ikke gjort regnestykket krone mot krone, dette handler om langsiktig lojalitetsbygging. Dette er et ledd i en mye sterkere satsing av denne type journalistikk i DT. Det handler om at vi skal bygge stein på stein i lesermarkedet. Jeg håper og tror at dette vil være med på å skape enda sterkere lojalitet til også de nye abonnentene våre.

Arbeidet har vært ledet at tidligere korrupsjonsjeger Knut Erik Friis som Drammens Tidende hentet inn på tampen av sommeren. Friis har tidligere jobbet for PwC og for Kripos. 

– Denne saken markerer starten på en sterkere satsing på undersøkende journalistikk i Drammens Tidende, sier Monstad og legger til: – God journalistikk lønner seg. Dette er også en satsing for å redusere frafall. Vi skal utfordre makt og beskytte enkeltmennesket og grupper mot overgrep og maktmisbruk. Jeg er sikker på fleste redaksjoner, også i lokalaviser, trenger folk med mer spisskompetanse innenfor undersøkende metode. Lesernes krav til kvalitet og til kritisk journalistikk øker.