Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Onsdag ettermiddag ble Norges nye regjering presentert. Ny kulturminister Trine Skei Grande (V) innrømmer at hun fikk den ministerposten hun ønsket seg aller mest.
– Kulturpolitikken er viktigere enn noensinne. Den trenger vi også i den store inkluderingsdugnaden vi skal ha, sa Skei Grande.
– Jeg har lenge engasjert meg for kulturfeltet. Jeg bruker mye av fritiden min på kultur, og det har vært en drivkraft for meg som politiker, sa hun.
– Må henge med på utviklinga
Den nye kulturministeren påpekte også at vi er i en tid der mediepolitikken er i stor endring.
– Vi trenger å bidra til seriøsitet og til kvalitet. Vi må ha en politikk som henger med på denne utviklinga, sa hun.
En de viktigste mediepolitiske oppgavene hun skal i gang med ganske snart, er arbeidet med å finne en ny finansieringsordning for NRK. Skei Grande tror folk ønsker en reklamefri allmennkringkaster i Norge, men ser frem til å komme fram til en finansieringsordning som også har god støtte.
– Det er viktig å ha mediestøtteordninger som både er sosialt rettferdig, har støtte hos folk, og sikrer friheten til mediene framover, sa hun.
– Ordningen må sørge for at de mange endringene mediene nå er gjennom, blir stimulert på riktig måte. Vi må sørge for å ikke bli fastlåst til ordninger som ikke bidrar til endring og utvikling av mediene, sa Grande fra sitt nye kontor i Kulturdepartementet.
Annonse
– Stort engasjement
Statsminister Erna Solberg mener Skei Grande er rett person for jobben.
– Trine Skei Grande har, som de fleste vet, et stort engasjement for kulturfeltet fra før. Vel så viktig har hun også et stort engasjement for dette regjeringsprosjektet, sa statsminister Erna Solberg på pressekonferansen der de nye regjeringsmedlemmene ble presentert.
Mediebedriftenes landsforening ser fram til et godt samarbeid med den nye kulturministeren, og mener regjeringserklæringen gir et godt grunnlag for å jobbe videre med å sikre en fremtidsrettet mediepolitikk.
– Den svært krevende situasjonen for kommersielle medier gjør at det så raskt som mulig må utformes en politikk for å beholde det mediemangfoldet vi er vant med, sier MBLs styreleder Tove Nedreberg, skriver de på egne nettsider.
– I dette er balansen mellom kommersielle medier, NRK og internasjonale aktører avgjørende. Det betyr økt innsats for å bistå mediehusene i prosessen mot enda mer digitaliserte forretningsmodeller, og her er Mediemangfoldsutvalgets forslag sentrale.