Cornelia Kristiansen fra Dagbladet innledet foredraget sitt med å si at man ikke skulle høre på Mark Zuckerberg. Foto: Andrea Gjestvang
Slik blir du en vinner i sosiale medier
HELL (Journalisten): På Hellkonferansens andre dag forteller Cornelia Kristiansen fra Dagbladet seks triks for å bli god i sosiale medier.
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
1.Ikke legg ned nisjesidene
Nisjesider vil alltid treffe publikummet sitt bedre og spres mer enn veldig store sider. Spesielt gjelder dette debattsider, hvor poenget er at folk skal diskutere og respondere.
2. Prioriter hardere
Konkurransen om å få folks oppmerksomhet blir stadig hardere. Derfor er det viktig å velge hvilke saker som skal deles. Velg de beste sakene. Facebook-algoritmen gir siden en rating etter hvor mange saker som vanligvis legges ut. Legger du ut mange saker som ikke vekker stor interesse, trekker det ned ratingen, noe som ødelegger for de gode sakene også.
3. Skaff deg et budsjett
Lag et budsjett for fremming av innlegg på Facebook. Spørsmålene du må stille er: Hvor mye er en sidevisning verdt? Hva gir antall følgere, eller det at innlegget blir delt og lest av flere, i annonseinntekter? Sett et økonomisk tak for fremming av innlegg.
4. Stol på egne tall
Bruk all tilgjengelig statisitkk som gir deg innsikt om lesernes adferd. Google analytics, CrowdTangle og innsiktfunksjonen på Facebook er nyttige verktøy. Sjekk hvilke saker som fungerte best forrige uke.
5. Egen forside er viktigst
Vær glad hvis nettavisen din er mye mer populær enn Facebook-siden. Lojaliteten til leserne skal ligge på egen side og ikke på Facebook. Husk at avisen eller mediet er mye mer enn Facebook.
6. Godt innhold
Fortsett å lage journalistikk som angår folk i hverdagen.