Knut-Erik Mikalsen på cockpitbesøk. Foto: Halvor Solheim Njerve
Knut-Erik Mikalsen på cockpitbesøk. Foto: Halvor Solheim Njerve

Da Knut-Erik Mikalsen tok AFP fra Aftenposten, tok han med seg hobbyen sin og startet nettavisen Flysmart24

Mener mye av reiselivsjournalistikken er klipp og lim.

Published   Updated

Nylig gikk Knut-Erik Mikalsen av med AFP-pensjon fra tanta i Akersgata. Men den 62 år gamle nylig avgåtte Aftenposten-journalisten har ingen planer om å ligge på latsiden.

De siste årene har han jobbet med luftfart og reiseliv. Nå har han startet flysmart24.no.

– De nettstedene som finnes er ofte veldig spesialisert, enten er det bare reisemålsorientert, eller spesialisert om flymodeller og flynyheter, så jeg synes det manglet en nisje med en forbrukervinkling fordi dette er et område som har økonomisk betydning for mange.

– Er dette et nettsted som henvender seg til de med gullkort og reisefeber?

– Det skal være et folkelig nettsted for folk flest som reiser med fly og er opptatt av å reise bra, billig og bruke pengene der det er verdt å bruke penger. Utbudet av reisetilbud er enormt og uoversiktlig, så det å finne gode reiseløsninger kan ofte være vanskelig, men som sagt det meste som skal skrives skal ha en forbrukervinkling og være til nytte for folk.

– Avansert hobby

Oppstarten av nettstedet var i forrige uke. Mikalsen har tro på at det kan gå an å tjene penger på konseptet.

– Det vil jeg tro på litt lengre sikt, men jeg må nok få opp en større fast leserskare før det er mulig tenker jeg. Første uken hadde jeg over 50.000 klikk etter å ha fått et par saker på fronten Sol.no. Men så høy trafikk kan jeg ikke regne med vil bli normalen i begynnelsen.

Han sier at han bruker mye tid på å bygge opp et nettverk på sosiale medier for sitt nettsted for å øke distribusjonen for å kunne presentere egenproduserte nyheter.

– Fly- og luftfartsstoff er et område med mye klipp og lim. Det handler ofte om klikkvennlige enkeltepisoder, pressemeldinger som blir lagt ut, nesten uten omskrivning og med veldig ukritisk journalistikk. Slik skal det ikke være på flysmart24.no.

– Er det ikke litt rart at mediene ikke satser mer på noe som såpass mange er interessert i?

– Det er hvert fall få medier som satser veldig på det. Dette er et sånt område du må være litt spesielt interessert i, også må avisen være interessert. Aftenposten har latt meg skrive om luftfart de siste seks årene, men hva som skjer nå vet jeg ikke.

Han er foreløpig ydmyk med tanke på ambisjonene, men tror det er mange som kan være interessert i et forbrukerorientert luftfartsnettsted.

– Foreløpig er dette en avansert hobby, jeg peiser på så får jeg se hvor mange lesere jeg kan nå. Dette er jo også min måte å holde kontakten med næringen med på og som har mye mer å by på enn det som kommer frem i de større mediene. Jeg vil jo ha en lavere terskel for å lage en sak og synes det er fryktelig morsomt å få en så godt mottakelse for et helt ukjent produkt, det viser at det er marked for den type nettaviser. Interessen for fly, luftfart og reise er stor, det lærte jeg i Aftenposten, det er mange som er interessert i fly.

Han mener den blodige konkurransen mellom luftfartsselskapene er med på å skape et marked for luftfartsjournalistikk.

– Det er voldsom overkapasitet, så prisene er lave og konkurransen er hard. Det er interessant, fordi folk flest er veldig opptatt av å fly billig og heller bruke penger på destinasjonen.

– Lite prioritert

Tidligere luftfart-journalist og VG-veteran Jan Ovind har også pensjonert seg.

– Selv hadde jeg frie tøyler til å skrive om luftfart i VG, ofte med flytitterens fascinasjon overfor de forskjellige flytypene.

Han deler imidlertid sin kollegas inntrykk av at det er langt mellom den virkelig gode reiselivsjournalistikken.

– Spennende fly- og reisestoff er mangelvare i dag, og lite prioritert, sier han.

Forøvrig innbiller jeg meg at flystoff, med vinkling på fly, har fått et harrystempel i dagens medievirkelighet. Alt var som kjent bedre før, inkludert følelsen av eventyr da man la ut på flytokt. Nå hersker det sild i tønne i flykabinene, om man ikke er villig til å brenne av en månedslønn på flybilletten.