– Jeg skulle egentlig vært i Bergen i dag. Det hadde vært gøyere, sa Sigvald Sveinbjørnsson som er sjefredaktør i BA. Han pekte på at den eneste grafen han hadde med viste opplagsøkning for andre år på rad. Foto: Marte Vike Arnesen

Bergensavisen øker opplaget med 16,9 prosent, konkurrenten Bergens Tidende med 4,2 prosent. Aftenposten er opplagsvinneren

Mediehusene rapporterer første samlede opplagsøkning på 19 år. Se alle opplags- og lesertall for mediehusene her!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aftenposten er opplagsvinneren for fjoråret. Det viser medietall som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) legger fram onsdag. Avisen øker det såkalte nettoopplaget med 13.777 eksemplarer, som er en økning på 6,5 prosent fra året før. Også lillebror Aftenposten Junior markerer seg nok en gang i toppen av opplagsstatistikken med en økning på 2.386 eksemplarer, tilsvarende 8,6 prosent, til et nettoopplag på 30.163 eksemplarer.

I Bergen gjør avisene også suksess på opplagsfronten, og det kan nok bli en kamp om hvilket tall som er viktigst mellom de to konkurrentene Bergens Tidende (BT) og Bergensavisen (BA). Førstnevnte øker nettoopplaget mest i antall, opp 2.882 eksemplarer til 71.949 eksemplarer, mens sistnevnte øker nettoopplaget med 2.352 eksemplarer til 16.275. Målt i prosent er det lillebror BA som øker klart mest med 16,9 prosent. BT øker opplaget med 4,2 prosent.

– Det er veldig gøy at vi de to siste årene har greid å snu en utvikling i opplagstallene som egentlig var ganske kjedelig. Vi hadde en liten oppgang fra 2015 til 2016, og veksten fortsetter i 2017, sier ansvarlig redaktør Sigvald Sveinbjørnsson i BA til Journalisten.

Han sier at nedgangen i løssalget er en viktig driver for at opplaget har falt tidligere i år. Nå er ikke falltakten der like sterk som tidligere. Og løssalget er fortsatt lønnsomt.

– Det samme ser vi på komplettabonnement. Det viktige for oss er at vi selger digitalabonnement.

Redaktøren kan ikke gi noen oppskrift på hvilke saker som selger, men trekker fram nyhetssaker og strømming av lokal idrett.

– Vi må ha en bred pakke. Vi skal være en lokalavis som er til nytte og glede for leserne.

I en pressemelding fra MBL fremheves det at det i år er første opplagsfremgang på 19 år. Totalopplager for aviser tilsluttert MBL og LLA økte med 0,7 prosent fra 2016 til i fjor. 105 av 226 avisstitler hadde opplagsvekst.

Daglig når mediehusene 81 prosent av befolkningen over 12 år, og for første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver.

Alvdal midt i væla på topp

På plassene bak toppen finner vi igjen kjente navn fra tidligere år som Klassekampen med en vekst på 1.605 eksemplarer, tilsvarende 6,9 prosent. Stjørdalens Blad vokser med 24,6 prosent, som tilsvarer 1.404 eksemplarer. Og Nordlys, Fredriksstad Blad, Stavanger Aftenblad, Romerikes Blad og Telemarksavisa (TA) ligger også i den positive enden av statistikken.

Av avisene i Landslaget for lokalaviser var det todagersavisen Sandnesposten som var opplagsvinner med en økning på 19 prosent, tilsvarende 876 eksemplarer til 5.499 i netto totalopplag.

Du kan se alle tallene nederst i saken.

Hvis vi kun tar hensyn til prosentvis vekst, er Alvdal midt i væla (Tynsetingen) opplagsvinner med en vekst på 30,2 prosent. Men opplaget er marginalt: netto har nettavisen et opplag på 1.467 eksemplarer. Bak de er nevnte Stjørdalens Blad med en vekst på 24,7 prosent til et nettoopplag på 7.100 eksemplarer. Vestby Avis vokser med 23,3 prosent til 3.056 eksemplarer.

Av mediehus med et nettoopplag over 10.000 eksemplarer har nevnte BA og Aftenposten Junior størst prosentvis vekst. Bak følger Fredriksstad Blad med en vekst på 7,2 prosent til et nettoopplag på 19.159 eksemplarer. Deretter følger Nordlys, Klassekampen og Aftenposten vokser alle mellom 6,6 og 7 prosent til et nettoopplag på henholdsvis 21.461 (20.059), 25.019 (23.414) og 224.249 (210.472).

VG+ nest størst

I den andre enden av statistikken er det mindre aviser som Sydvesten og Yderst som prosentvis faller mest med henholdsvis 21,6 og 19,2 prosent. Deretter følger Dagsavisen-eide Rogalands Avis med et fall på 15,6 prosent til et nettoopplag på 3.760 eksemplarer. Så følger VG med et fall på 15,4 prosent til 82.015 eksemplarer. Papiropplaget til VG er ned 15.594 eksemplarer til 78.289. Men VG rapporterer sin plusstjeneste separat, i motsetning til konkurrenten Dagbladet. VG+ hadde alene et nettoopplag på 115.120 eksemplarer i fjor og er derfor nest største avis på statistikken.

Dagbladets nettoopplag faller i fjor 3,5 prosent, som tilsvarer 2.642 eksemplarer, til et opplag på 72.679. Papiropplaget er nede i 39.362 eksemplarer. Fallet skjer etter at avisen i fjor økte nettoopplaget med 5,3 prosent.

– Vi har en nedgang på pluss sammenlignet med hva vi har hatt tidligere fordi vi blir straffet på grunn av rabattering på pluss. Det gir utslag på nettoopplaget. Ellers syns jeg konkurransebildet med 1,4 millioner lesere er greit, sier sjefredaktør John Arne Markussen til Journalisten.

Fra april begynner MBL å levere nett-tall på den nye målingen og fra inneværende år beregnes opplaget på en ny måte. Det betyr at det kommer nye tall som ikke er sammenlignbare med de gamle om ett år.

– Jeg ser fram til at det kommer nye beregningsmåter. Det tror jeg det er mange i bransjen som gjør. Det skal bli godt å få nye målinger.

Det er ikke BAs redaktør like opptatt av.

– Det bruker jeg ikke så mye energi på. Jeg bruker energien på å lage best mulig avis. Så gjør vi opp regnskap når vi teller, sier Sveinbjørnsson.

– Betyr det at dere kommer dårligere ut med de nye beregningsmetodene?

– Det vet jeg ikke. Men jeg bryr meg ikke. Vi lager avis for leserne, ikke opplagstellerne.

Dagens Næringsliv er som i fjor ikke med i opplagstallene. De droppet tallene første gang i fjor fordi de mener MBLs metode er gammeldags.

Se alle tallene her

Lesertallene for mediehusene følger lenger ned. Du kan sortere kolonnene ved å klikke på feltene i første linje.

Lesertallene inkluderer papir, nett og mobil.

Powered by Labrador CMS