Hans Rustad (f.v.) Helge Lurås og Hege Storhaug kommenterer nedgående trend for engasjement i sosiale medier for henholdsvis Document, Resett og Rights.no.
Hans Rustad (f.v.) Helge Lurås og Hege Storhaug kommenterer nedgående trend for engasjement i sosiale medier for henholdsvis Document, Resett og Rights.no.

Fallende engasjement for Resett, Document og Rights på sosiale medier

Rekordhøyt engasjement tidlig i pandemien er snudd til nedadgående trend.

Publisert Sist oppdatert

De fleste norske nettaviser hadde en solid oppsving i publikumsengasjement på sosiale medier da pandemien kom i mars 2020.

Trenden ser også ut til å ha fortsatt ut 2021, hvis man justerer for korona-oppsvingen, viser tall fra analyseverktøyet Storyboard.

Nedgang for alternative medier

Færre sosiale muligheter, hjemmekontor og andre pandemirestriksjoner kan synes å ha gitt større trykk på norske nettaviser, men såkalte alternative nettaviser ser ikke ut til å få være med på festen:

De alternative mediene Document, Resett og Rights har nemlig en fallende engasjementstrend i sosiale medier etter at pandemitoppen ga seg i 2020.

Daglig leder Olav Hjertaker i Web64 som produserer tjenesten Storyboard, sier til Journalisten at de tre mediene har hatt en ganske lik trend.

– Alle nettaviser hadde en topp da pandemien kom, men engasjementet hos NRK, for eksempel, stiger fortsatt per artikkel, mens trenden for de alternative mediene er fallende, sier han.

Blant nettaviser med flest likerklikk, delinger og kommentarer lå Document på 6. plass i 2020, mens Resett og Rights lå på henholdsvis 7. og 11. plass. Rights ligger på samme plass i år, mens Resett har falt én plass og Document har falt tre plasser.

– Facebook struper oss

At engasjementet i sosiale medier faller er ikke noe rart, mener redaktør i Document, Hans Rustad. Han sier til Journalisten at Facebook nå struper alternative medier.

– Vi vet det og kan bevise det. I Norge kan man snakke om corporate media, og alle flyter på oljepenger. Alt er et samarbeid som gjør at det er umulig å slippe inn. Det vi har gjort med å nå omsette for 11 millioner i året er helt utrolig. Vi var øverst på Storyboard, så strupet Facebook oss én gang. Vi klarte å komme tilbake og da strupet de oss for godt, sier han.

– Kan det også ha noe å gjøre med hva folk er opptatt av under en pandemi?

– Nei. Vi har lesere som går direkte til sida, og flere og flere gjør det, avslutter Rustad.

Etter en topp i engasjement i mars 2020 er trenden for de alternative mediene fallende.
Etter en topp i engasjement i mars 2020 er trenden for de alternative mediene fallende.

– Facebook bremser

Ifølge Hege Storhaug i Rights har de merket at engasjementet i 2021 har falt noe, men hun forteller til Journalisten at hun ikke vet helt hvorfor.

– Vi merker det veldig tydelig når Facebook setter inn brems på oss. Det skjedde veldig mye i 2021 i flere runder. Da tar det litt tid før man er tilbake på gammelt nivå. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar.

– Kan det ha noe med at temaer dere dekker ikke engasjerer under en pandemi?

– Vi har jo skrevet om pandemien. For eksempel om at det har vært en overrepresentasjon blant visse grupper med tanke på smitte og vaksineringsgrad. Men vi har aldri gjort det så bra økonomisk som i 2021, så vi smiler over fremgangen. Julie Dahle tok også førsteplassen blant journalister på Storyboard og året før var jeg suverent på topp, sier Storhaug.

Har hatt oppgang i sideklikk

Resett-redaktør Helge Lurås skriver i en e-post til Journalisten at folks engasjement helt klart har endret seg under pandemien. Grenser har vært stengt og innvandringen har vært langt lavere, sier han.

– Lockdown og en generell frykt har vært tydelig og noe de etablerte mediene har spilt på for å skape klikk og engasjement. Resett har kun falt én plass på rankingene, så vi anser ikke dette som dramatisk. Engasjement fra 2020 til 2021 har falt generelt, ikke bare for Resett. Når det gjelder antall unike brukere og sideklikk på Resett, har vi hatt oppgang fra 2020 til 2021, sier Lurås.

Det er ikke grunn til å tro at Facebook har bremset Resett, sier han, men peker på at en mulig faktor kan være at de har korrigert litt på utvalget av eksterne meningsytringer som tas inn.

– På sosiale medier «belønnes» man gjerne for polariserende innhold, og dette har det nok vært noe mindre av på Resett i 2021 enn det var tidligere. I en situasjon hvor samfunnet er veldig polarisert, er det en oppgave å prøve å bygge bro snarere enn å fokusere og forsterke splittelser.

Donald Trumps avgang som president kan også ha hatt litt å si for Resett, men særlig for Document, ifølge Lurås.

– Fra 2017-2020 var det en ganske stor avstand mellom etablerte og alternative medier på hvordan man dekket og fremstilte Trumps presidentskap. De etablerte medienes slagside mot Trump gjorde at folk som søkte litt andre vinkler, kun fant de hos oss. For Resetts del har vi i langt mindre grad skrevet om Trump det siste året, og Joe Biden engasjerer leserne våre i mindre grad, skriver Resett-sjefen.

Powered by Labrador CMS