Foto: Skjermdump / NRK.no
Foto: Skjermdump / NRK.no

Mener NRK ikke gav anledning til å svare

Klager inn «Sminkørene» til PFU.

Publisert

«Oppkjøperne sikret seg huset på høsten, pusset opp og solgte videre i løpet av et halvt år. Da satt to tidligere eiendomsmeglere igjen med ni millioner kroner i fortjeneste».

Slik lyder ingressen i NRKs nettsak Sminkørene, publisert i oktober 2017. Saken er klaget inn til Pressens faglige utvalg (PFU), av de tidligere eiendomsmeklerne Paul Mykkeltvedt og Espen Skaar, som er omtalt i saken.

Klagerne mener artikkelen er i strid med god presseskikk og at NRK har brutt Vær varsom-plakaten (VVP) på punkter om:

  • kontroll av opplysninger
  • kildebredde
  • samtidig imøtegåelse
  • dekning for titler
  • saklighet og omtanke
  • gjengivelse av meningsinnhold

NRK viser til flere boliger, som Skaar og Mykkeltvedt har pusset opp og solgt videre etter kort tid, til en langt høyere pris. Flere kilder påstår at selgerne bevisst har prøvd å lure kjøperne av eiendommene.

Ifølge klagerne ble de aldri forespurt om konkrete handler før publisering, og de fikk heller aldri forespørsler som talte for «at det skulle kunne reises spørsmål ved omstendighetene ved slike kjøp og salg». Dermed fikk ikke klagerne anledning til å kommentere forholdene før publisering, mener de.

Klagerne er sterkt kritisk til fremstillinga i artikkelen om at de har kjøpt underprisede boliger og «sminket» dem for så å selge de videre med urimelig stor fortjeneste. Det mangler NRK dekning for, mener de, og skriver at de har fått dette bekreftet fra flere eiendomsmeklere. De mener også at de ikke har fått anledning til å kommentere påstandene før publisering.

I klagen skriver de blant annet:

«Inntrykket som skapes i artikkelen er åpenbart at selgeren (som opplyses å være en 85 år gammel dame sannsynligvis for å skape et falskt inntrykk av at hun ikke kan ivareta sine egne interesser) har solgt boligen for en lav pris og at Mykkeltvedt og Skaar har utnyttet sin kjennskap til megleren for å kjøpe eiendommen under markedspris».

De skriver videre at NRK har unnlatt å ta med viktige opplysninger om det nevnte salget, som ble sendt dem i forkant.

Her kan du lese hele PFUs oppsummering av saken, med klagen og tilsvar fra NRK.

NRK avviser at de har brutt god presseskikk.

«I vårt arbeid med denne saken har vi møtt en lukkethet fra bransjeaktørene som har overrasket oss. Noen av de minst meddelsomme var klagerne. Allerede tidlig i prosessen gjorde de det klart at de overhodet ikke ville bidra til å opplyse saken», skriver de.

De mener dessuten de har gått lenger for å hente inn samtidig imøtegåelse enn pressens etiske retningslinjer krever.

De viser til at klager først etter én måned skrev han ville benytte seg av imøtegåelsesretten, og at han kun ville svare skriftlig. Fordi skriftlige svar egner seg dårlig på TV, pågikk en dialog om imøtegåelsen helt fram til publisering, ifølge kanalen.

«Vi publiserte da hovedinnholdet i den skriftlige imøtegåelsen både i TV-dokumentaren og i nettartikkelen.», skriver de.

NRK minner om ordlyden i VVP 4.14:

«De som utsettes for sterke beskyldninger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt»

Artikkelen ble publisert i forbindelse med Brennpunkt-dokumentaren Boligbobla, om boligbransjen i Norge. Det er kun nettsaken som ble klaget inn, ikke dokumentaren.