Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media vil holde stramt grep om kostandene i konsernet.

Også Polaris kutter kostnader

Konsernet har svakere utvikling i andre kvartal enn første, men endte i overskudd på 80 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Forrige fredag kunngjorde Schibsted på sin kvartalspresentasjon at konsernet skal kutte kostnadene med 500 millioner kroner over de neste to årene. 400 av disse i Norge.

Onsdag forklarte konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen at han ser for seg at fusjonen med Edda gjør at kostnader for et par hundre millioner kroner kan kuttes fra utgiftssiden. Dette vil gjøres blant annet gjennom å fjerne en del dobbeltfunksjoner i konsernledelse og støtteapparat.

Kostnadsprogram

Denne fredagen melder Polaris Media at også i det Trondheimsbaserte mediekonsernet skal det holdes stramt grep om kostnadene. Ifølge meldingen gjennomfører Polaris i 2012 siste del av et fire år langt kostnadsprogram i Adressa og HTG som skal gi en effekt på 160 millioner kroner årlig, sammenlignet med konstnadene i 2008.

- Det gjenstår 15 millioner som skal realiseres i løpet av 2012 med helårseffekt i 2013. Det arbeides løpende med ytterligere å effektivisere driften for å tilpasse kostnadene på kort og lang sikt, heter det i rapporten.

Selv om programmet nærmer seg slutten, betyr ikke det at det slutter der. Mediekonsernet skriver i sin rapport at det denne høsten vil bli utredet ytterligere tiltak som skal sikre en effektiv drift videre.

Svakere inntekter

Ifølge kvartalsrapporten fra mediekonsernet, som blant annet omfatter Adresseavisen, Sunnmørsposten og iTromsø, gikk omsetningen tilbake med 1,2 prosent til 447 millioner kroner sammenlignet med samme tid i fjor. Dette skyldes blant annet et svakere annonsemarked. Kostnadene er i perioden stabile.

Driftsresultatet er seks millioner svakere, men endte i et driftsoverskudd på 80 millioner kroner.

Det er særlig i Adresseavisgruppen annonseinntektene faller. 3,6 prosent eller fem millioner svakere enn ved samme tid i fjor. Mens i HTG og Polaris Media Nordvestlandet er svikten på henholdsvis 1,5 prosent og 1 prosent.

Digitalløft

Medieselskapet merker i andre kvartal et digitalt oppsving. Annonseinntektene fra digitale plattformer øker med 9,4 prosent til 39 millioner kroner. Samtidig har bruken av selskapets mange mobilsider doblet i perioden.

Mens opplaget faller med 3,2 prosent, bidrar eavisopplaget til å holde inntektene stabile. Eavis-abonnement øker i perioden med 132 prosent. Polaris har nå 5.101 digitalabonnenter.

I meldingen går det frem at Polaris vil gjennom en utrulling av leserbrettløsninger med betalingsordning i år. Også nye prosjekter med nettbetaling vil bli prøvet ut. Polaris forventer likevel ikke store inntekter fra dette i år.

Papirfall

Papiropplaget er nå nede i 223.854 eksemplarer, en tilbakegang på i underkant av 5.000 fra i fjor. HTG har størst prosentvis tilbakegang med 2,7 prosent, Adresseavisgruppen tilbake 1,6 prosent og på Nordvestlandet går det tilbake med 2,4 prosent.

Konsernet forventer fortsatt fall i papiropplaget. Dette vil bli kompensert på inntektssiden med prisøkninger.

Powered by Labrador CMS