Ingen kø av aviskjøpere
Dersom tilsynene mener A-pressen må selge aviser om fusjonen skal gå gjennom, kan det bli vanskelig å bli kvitt dem.
I hvert fall om kjøperne skal være aktører som allerede er etablert i avisbransjen, og de skal kunne trekke noen synergier ut av en overtakelse.
Dersom Polaris Medias beregninger stemmer, må et sammenslått Edda og A-pressen kvitte seg med aviser med et samlet opplag på mer enn 60.000 bare på vestsiden av Oslofjorden. Det innebærer at det vil komme salg av enkelttitler.
Ikke til Pollen
Per Axel Koch i Polaris Media skulle gjerne fått hele Edda Media inn i porteføljen, men å kjøpe enkelte aviser her og der, er han neppe interessert i. Men det kan være andre kjøpere, som Agderposten i Arendal.
– Det har vi ikke vurdert, sier administrerende direktør Nils Gauslaa. – Vi har bygd opp en passe stor virksomhet som er perfekt tilpasset til de administrative og produksjonsmessige ressursene vi råder over.
Gauslaa avviser likevel ikke at for eksempel Varden i Skien kunne være et interessant objekt for Agderposten, og mener de har kapasitet til Varden i trykkeriet.
Vanskelig å bryte løs
Problemet, forklarer Gauslaa, er at Varden som de andre avisene i Edda og A-pressen, er så godt integrert i konsernet. Å bryte løs en slik avis er vanskelig. I hvert fall vanskeligere enn det var for 15 år siden, den gang avisene hadde eget støtteapparat.
– Vi følger godt med på det som skjer nå, for oss er en slik konsentrasjon en utfordring. Der vi før hadde tre aktører å forholde oss til, kan det nå bli to. Vi blir klemt mellom Media Norge og A-pressen.
Blant annet har Eddas samkjøring vært god for avisen å være med på, og da har det sikkert heller ikke virket negativt inn at A-pressen har ønsket Agderposten med i sin samkjøring. Nå er det usikkert hva som skjer dersom oppkjøpet går gjennom.
I fin familie
Spørsmålet er hvor lenge Agderposten, som en av få større dagsaviser, står utenfor eierskapet til et konsern.
– Vi har det veldig bra som familieeid avis. Eierne våre har hatt samme fokuset på virksomheten som vi har. Og verdiene vi skaper her, brukes til å reinvestere i utviklingen av avisen.
Bra har de det i Asker og Bærum også. Avisen ligger tett på Røyken og Hurum avis, lokalavisene i Oslo og ikke så altfor langt fra Østlandets Blad i Ski.
Ikke til Billingstad
Administrerende direktør Terje Tandberg i Budstikka Media sier at heller ikke der i gården har de tenkt tanken om å kjøpe aviser fra et sammenslått A-pressen/Edda dersom myndighetene krever at det nye konsernet må avhende titler.
– Vi er et Asker og Bærum-basert selskap, og sånn har vi tenkt at det skal fortsette å være, sier Tandberg og avviser at noen av de nevnte prospektene er aktuelle for Budstikka.
Gode foreldre
Edda Media er største eier i Budstikka med 32 prosent av aksjene. Tandberg mener at det ikke skaper noen store endringer om A-pressen tar over disse aksjene, og viser til at før Edda og Mecom var det hans tidligere arbeidsplass Orkla Media som eide aksjeposten.
– Eiere er som foreldre, det er ikke noe man velger men har, sier Tandberg som selv var involvert i prosessen da Orkla kom inn på eiersiden i Budstikka.