A-pressen må selge sju aviser

Medietilsynet krever storsalg av småaviser for at fusjonen mellom Edda og A-pressen skal kunne gjennomføres.

I dag trakk Medietilsynet konklusjonen av sin utredning og av diskusjonene med A-pressen. Disse må ut av det nye konsernet før det kan etableres:

• Østlandets Blad

• Vestby Avis

• Enebakk Avis

• Ås Avis

• Smaalenenes Avis

• Rakkestad Avis

I tillegg kommer Varden, som også Konkurransetilsynet forlangte solgt, og Demokraten som allerede er avhendet.

Utfordrende eierskap

Det er på tampen av fjoråret at A-pressen kunngjør kjøpet av Edda Media. Med Thor Gjermund Eriksen i spissen betaler konsernet 1,7 milliarder kroner for å sikre seg lokalavisene. 

Kjøpet har ikke gått knirkefritt. Et fusjonert Edda og A-pressen har i Østviken og Vestviken langt høyere andel av markedet enn loven tillater. A-pressen har lenge argumentert at dette er på grunn av en utdatert lov som ikke tar med for eksempel Aftenposten i beregningene siden den gis ut i Oslo og det er utgiverstedet som teller. 

Konkurransetilsynet er blant instansene som vurderer oppkjøpet. Tilsynet er særlig bekymret for nyhetskonkurransen i Fredrikstad og Telemark, i tillegg uroer annonsekonkurransen i samme markedene og i Tønsberg og Drammen tilsynet. I april varsler tilsynet stoppordre. I deres foreløpige vurdering sier tilsynet nei til overtakelse av Fredriksstad Blad, Drammens Tidende, Tønsbergs Blad og Varden.

Samme dag legger Medietilsynet ned et midlertidig forbud mot at fusjonen kan gjennomføres. Oppkjøpet godkjennes likevel. 

Mykere krav

Det går to måneder før Konkurransetilsynet fatter vedtak. I mellomtiden har medieanalytiker Henrik Schultz sagt at han tviler på et massesalg av aviser. Det er ingen lang kø av kjøpere. Journalisten redaktør Helge Øgrim mener det er ingen grunn til at A-pressen skal få unntak fra loven

Konkurransetilsynet er til gjengjeld mykere. De har sammen med A-pressen kommet frem til at salg av Demokraten og Varden holder for å godkjenne oppkjøpet. Varden står ennå uten ny eier, mens Agderposten går inn som største eier i Fredrikstad

Samme dag er det klart at selve transaksjonen mellom Mecom og A-pressen er gjennomført. Mecom tjener sågar noen ekstra millioner kroner på sterk kronekurs.

Trolig salg

I begynnelsen av juni sier direktør for konsesjon og tilsyn Gudbrand Guthus i Medietilsynet at det er vanskelig å se for seg en fusjon uten salg av flere aviser. Til Journalisten sier Guthus at de sammen med A-pressen vil forsøke å få til en minnelig løsning. 

- Det kan innbefatte nedsalg. Det kan være at A-pressen foreslår salg. Men dersom vi ikke blir enige har vi varslet mulige vedtak - salgspålegg er et mulig vedtak, sier han.

Trønderne kommer

Under hele prosessen, fra forhandlingene og frem til i sommer, er Polaris Media med Per Axel koch i ledelsen  på jakt etter Edda. Koch legger inn et bud på mediekonsernet i siste liten, men det kommer til kort siden  prisen han er villig til å gi for avisene, og som ville gjort Polaris Media til et nasjonalt medieselskap, er 100 millioner kroner lavere enn A-pressens. 

Til gjengjeld mener Koch at Polaris er et bedre alternativ for Edda Media og for mediemangfoldet siden det ikke finnes lovgivning og markedsmekanismer som vil hindre kjøpet. Men i juni melder den standhaftige medielederen pass. Transaksjonen er gjennomført og det nærmeste han kommer Edda er eventuelle smuler fra Thor Gjermund Eriksens bord når noen av konsernets aviser skal selges.

Noe Koch sier han ikke er interessert i.

Krever redaksjonell kompetanse

Norsk Journalistlag hadde ventet at A-pressen måtte selge seg ned for å få kjøpet av Edda Media godkjent. Samtidig understreker NJs leder Elin Floberghagen at den som skal kjøpe en eller flere av avisene må ha kompetanse på redaksjonell drift og evne til å utvikle de aktuelle mediene videre.

 – Det som er viktig for Norsk Journalistlag nå, er å bistå våre medlemmer i de avisene som må videreselges fra A-pressen. Vi er opptatt av at arbeidsplassene må bevares, og at kvaliteten på journalistikken i disse mediene styrkes.  A-pressen og nye eiere har et ansvar for å sikre mediemangfoldet, skriver Floberghagen i en pressmelding.