Edda styrker bunnlinjen

Medieselskapet leverte åtte millioner bedre i første halvår. – I tråd med planen, sier den nye styrelederen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Transaksjonen er gjennomført, og Demokraten solgt. Varden venter på ny eier og Medietilsynet på avklaring om hvilke andre løsninger A-pressen har for et sammenslåing med Edda Media. 

I mellomtiden har konsernsjef Thor Gjermund Eriksen tiltrådt som styreleder i Edda Media, og har fått med seg økonomidirektør Glenn Veiby som styremedlem i påvente av at integrasjonsforbudet skal heves

Svakere annonsemarked

Edda kan se tilbake på en driftsmargin på 11 prosent i årets seks første måneder, etter å ha levert et driftsoverskudd på 120 millioner kroner. Det er ifølge en pressemelding fra Edda åtte millioner kroner bedre enn ved samme tid i fjor.

Omsetningen i perioden var på 1,1 milliarder kroner. Det er også en økning på åtte millioner, hjulpet av opplagsinntekter, opp seks millioner, og øvrige inntekter, opp tolv millioner. Annonseinntektene går motsatt vei, ned ti millioner kroner i perioden. 

Styreleder Eriksen mener at den underliggende utviklingen i markedet tydeliggjør ytterligere behovet for at fusjonen skal gå gjennom. 

– Det betyr at vi sammen kan styrke annonseinntektene og redusere kostnadene, sier han og legger til at resultatet er i tråd med planen. 

Øker digitalt

Lønnskostnadene er redusert med en million kroner, mens samlede kostnader i først halvår er opp én million kroner til 990 millioner. 

I først halvår stod den digitale delen av konsernet for 14 prosent av den samlede omsetningen. Samtidig økte brukerveksten på digitale tjenester med 30 prosent i perioden. Mobil øker mest med en vekst på 200 prosent. 

– Det er avgjørende for oss å opprettholde en sterk digital vekst, og vi er glade for at vi har evnet å bygge sterke digitale posisjoner lokalt. Vi har tro på at denne veksten også vil fortsette, spesielt knyttet til våre mobile utgaver. Samtidig satser vi nå offensivt på å fornye og utvikle våre posisjoner på papir, der vi har hovedtyngden både av våre brukere og våre inntekter, sier konsernsjef Karl Gunnar Opdal.

Salg av Østlandets Blads bygg i Ski er bokført med en gevinst på sju millioner kroner.

Powered by Labrador CMS