Nettsjef i A-pressen Interaktiv, Pål Nedregotten. Foto: Birgit Dannenberg20080519
A-pressens nettbetalingspilot
Glåmdalen legger opp til totalabonnement på nett og papir.
En gang på senhøsten kaster A-pressen seg på årets trendbølge, digital betaling på nett. De følger da Polaris Medias Møre-Nytt, Schibsteds Fædrelandsvennen, og Edda Medias Drammens Tidende og Tønsbergs Blad.
Ifølge Pål Nedregotten vil A-pressen lage en modell som er inspirert av Fædrelandsvennen, selv om den ikke er helt lik. Direktøren for digitalutvikling i konsernet sier det ikke handler om å skynde seg, men å finne beste løsning. Han er han opptatt av å holde på trafikken og skjeler til Kristiansand hvor en stor andel av trafikken forduftet etter at betalingsløsningen ble lansert.
Fordelen, sier han, er at A-pressen også får mulighet til å vurdere prosjektene i Drammen og Tønsberg. Den første har en totalmodell, mens den andre ikke har papirproduktet med i sin betalingsløsning.
Tapte inntekter
Selv er han nysgjerrig på balansen i Fevennens inntekter. Hvor mye tjener de på abonnement satt opp mot annonseinntektene med tanke på de dalende lesertallene.
- Vi forsøker å finne en innholdsbalanse til nett som gjør at vi ikke mister lesere.
- Dere har med papiravisen i pakken. Hvordan har dere tenkt å løse momsproblematikken?
Momsen en faktor
- Godt spørsmål. Moms er en faktor vi må ta høyde for, men vi eksperimenterer uavhengig av hvilken løsning som kommer på momsen denne høsten.
Prisingen av tjenesten er ennå ikke klart, men vil være på plass i løpet av kort tid. Nedregotten sier det er flere gode kandidater til å teste ut betalingsløsninger i A-pressen.
- Men først skal vi evaluere. Vi skal ikke rushe dette.