Medieanalytiker Henrik Schultz tror A-pressen slipper å kvitte seg med fire storaviser. Foto: Kaupthing
Analytiker tviler på massesalg
Men noen titler må nok A-pressen belage seg på å ofre, mener Henrik Schultz.
Onsdag møtte A-pressen den første offisielle motbøren fra Konkurransetilsynet i anledning kjøpet av Edda Media.
Fire aviser får ikke bli med på kjøpet, mener tilsynet. Drammens Tidende, Tønsbergs Blad, Varden og Fredriksstad Blad har til sammen et opplag på 100.000 aviser og er i en slik konkurransesituasjon at dersom disse blir med inn i A-pressen, ødelegges denne. Det ønsker ikke Konkurransetilsynet.
Kan bli storsalg
Samtidig viser Medietilsynet til at et samlet A-pressen og Edda vil overstige de regionale begrensningene som er fastsatt i medieeierskapsloven. Også dette må det finnes en løsning på før oppkjøpet kan godkjennes.
For å komme innenfor lovens grenser innebærer det i teorien at for eksempel Østlandets Blad og Moss Avis også må bli stående utenfor oppkjøpet, i tillegg til de fire ovennevnte avisene. Da er det ikke mange avisene igjen rundt Oslofjorden igjen å ta med inn.
Dersom Konkurransetilsynet varsel blir stående betyr det at A-pressen kan se langt etter de fire avisene som i 2010 sendte 77,2 millioner kronene i konsernbidrag til Edda.
Forventer fusjon
Men mangeårig medieanalytiker Henrik Schultz i Sparebank1 tviler på at de fire avisene ikke blir med inn i A-pressen. Han er på linje med A-pressens Thor Gjermund Eriksens oppfatning av situasjonen. Han forventer ikke de store problemene med å få fusjonen gjennom.
– Det blir en dragkamp om hva som kan gjøres i denne situasjonen, og at det ville få konsekvenser for hvordan selskapet vil bli seendes ut, sier medieanalytikeren.
Han opplever utspillene fra de to tilsynene for å være politiske og forhandlingsmessige.
Schultz legger til at han er overrasket over at tonen fra særlig Konkurransetilsynet er så tøff.
– Det kan bli ubehagelige konsekvenser for A-pressen, sier han. Men Schultz tviler likevel på at det blir et storsalg. Først er det naturlig å se på om det er mange kjøpere til avisene.
Få kjøpere
Medieanalytikeren mener det er vanskelig å drive disse avisene frittstående. Dessuten er han usikker på hvor mange kjøpere det er der ute.
Blant mediekonsernene er det i realiteten bare Polaris Media blant de norske kjøperne.
Da Edda solgte Edda Nordvest, kostet det Polaris i overkant av en halv milliard. På kjøpet fikk de to større aviser og flere mindre, samt et trykkeri. Schultz er usikker på prisen på de fire avisene Konkurransetilsynet mener må ut, men han tror uansett det ikke blir snakk om salg.
– Det vil bølge fram og tilbake i forhandlingene, men jeg holder en knapp på at A-pressen får kjøpet gjennom, kanskje med noen endringer i de mindre titlene.