Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg
Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg

Hvem kan kjøpe DittOslo

Selv om det ikke er mer igjen å kutte, betyr det ikke nødvendigvis nedleggelse. Kanskje vil noen kjøpe mediehuset.

Mandag var blå for de ansatte i Mediehuset DittOslo. De sendte ut pressemelding og fikk omtale i Dagens Næringsliv, Journalisten og Kampanje. Årsaken er de pågående kostnadskuttene i eierselskapet Amedia.

For mange mediehus rundt om i landet betyr det at de må gyve løs på personalkostnadene, for Amedias gratisaviser i Oslo er det gammelt nytt. Det er gjort før, og ennå har ikke DittOslo tjent penger for sine eiere.

I 2012 hadde selskapet 70 millioner kroner i driftsinntekter og et driftsunderskudd på 2,7 millioner kroner. Tallene for 2013 er ennå ikke sendt til Brønnøysund og direktør og redaktør Tore Bollingmo sier han derfor heller ikke vil gå ut med de konkrete tallene.

Han sier at 2013 likevel gikk bedre enn året før, men fortsatt med driftsunderskudd.

Mediehuset har tre bein å stå på:

* Abonnementsavis. Nordstrands Blad er gratis en dag i uken og krever betaling en annen.

* Gratisavis er det største beinet og har tidligere stått for omtrent 85 prosent av omsetningen, noe som gjør mediehuset ekstremt sårbart for annonsefall.

* Digitalt. Bollingmo forteller at omsetningen fra det digitale øker. Det vil i år trolig ligge på omtrent 10 millioner kroner.

Bollingmo forteller det er flere mulige scenarioer. DittOslo gir ut 12 ultralokale aviser. Mens enkelte av avisene ikke er lønnsomme, skal noen av de eldre titlene være lønnsommme isolert. Dette gjelder blant annet Nordstrands Blad som også har abonnementsinntekter.

Dette er avisen som la grunnlaget, sammen med Janco Kabel, for det som en gang skulle bli Orkla Media, så Edda Media og nå Amedia. Orkla kjøpte 40 prosent av aksjene i Nordstrand Østre Aker Blad av Høyre i 1984.

Samarbeid, salg eller nedleggelse

Som styreleder Pål Eskås skal ha sagt til de ansatte, utredes alle muligheter. En av disse er salg.

- Vi er uansett nødt til å finne sammen med andre. I eller utenfor konsernet. Og det kan være vi dropper gratisavisene, sier Bollingmo.

Gratisavisene har et annonsefall på 14 prosent så langt i år, og med konstant underskudd er det ikke mye igjen å ta av. Derfor er mediehuset avhengig av den riktige partneren om de skal overleve. 

I konsernet er det naturlig å se mot Lillestrøm, Ski og Bærum hvor konsernet har tre aviser det kan være naturlig å se for seg samarbeid med om papiravisene skal videreutvikles, men siden disse ikke holder til i Oslo, vil de ikke kunne samlokaliseres.

Nettavisen er midt i byen og er deleid av Amedia sammen med Egmont. Den lokale posisjonen DittOslo har på nett kan være aktuell å bygge på. Nettavisen har forsøkt seg med lokalsatsing i Oslo tidligere.

Følger med

Utenbys er det ikke unaturlig å se mot Lundquist Media som gir ut Byavisa ukentilg i Sandefjord, Moss, Drammen, Tønsberg, Fredrikstad og Sarpsborg.

Administrerende direktør Bjørn Larsen i gratisaviskonsernet sier at de så langt har fokusert på områder utenfor Oslo. Først fordi markedet i Oslo har vært opptatt, og at det åpenbart er annerledes å jobbe i mindre markeder som Tønsberg og Drammen.

- Vi følger med på det som eventuelt skjer i Oslo. Det kan potensielt påvirke oss, sier Larsen.

Før A-pressen kom på banen, var Edda Media på jakt etter kjøpere til lokalavisene. Blant potensielle kjøpere var Aftenposten. Det ble aldri stort mer enn “hei og hallo” før Edda selv ble kjøpt. Administrerende direktør Sondre Gravir i Aftenposten sier han ikke har tenkt tanken. 

- Men kommer det et tilbud, skal vi selvsagt vurdere det. 

Kunne latt være

Etter det Journalisten kjenner til, ble DittOslo tilbudt å bli holdt utenfor oppkjøpet av Edda. Hos Mecom var ikke DittOslo vurdert som kjernevirksomhet for A-pressen. Også andre virksomheter Edda eide, ble foreslått holdt utenom, men det skal ikke ha vært snakk om andre papiraviser. 

Mens David Montgomery hadde stor tro på gratisaviser, hadde hans etterfølger Tom Toumazis helt andre tanker. Etter det Journalisten kjenner til, skal han vel flere anledninger ha ønsket å legge ned tapsforetaket i Oslo. 

A-pressen på sin side takket som kjent nei til tilbudet. Konsernet så store muligheter ved å ha tilstedeværelse på papir i Oslo, det ville gi annonsesamkjøringen det lille ekstra. 

Men selv om mediehuset bidrar på konsernets bunnlinje med leie av lokaler, kjøp av trykkeri-, it- og personaltjenester, klarer det ikke å stå på egne bein.