Tviler på snarlig A-pressesalg

Telenor må smøre seg med tålmodighet, tror medieanalytiker

Etter at A-pressen mandag solgte sine aksjer i TV 2 til danske Egmont, har Telenor gjentatt budskapet om at de ønsker å selge seg ut av A-pressen.

Det kan ta tid, mener medieanalytiker Henrik Schultz i Sparebank 1  Markets. Han mener at det er for mange som vil selge, og for liten interesse for medieaksjer.

– Det er et underskudd på potensielle eiere akkurat nå. Og så må en mulig kjøper finne en samarbeidsform med LO.

Kjøpers marked

Schultz viser til at omsetningen og kursen på Schibsted-aksjen er lav akkurat nå.

Selv om det er mye som skjer av strukturendringer med kjøp og salg av Edda og TV 2, bærer det preg av lenge varslede salg. Mecom har ønsket å selge Edda Media, og er i ferd med også å selge seg ut av Polen. noe Schultz tror også ville skjedd i Danmark om det fantes noen kjøpere. Men dem er det som sagt underskudd av.

– Det er kjøpers marked. Egmont fikk TV 2 til en god pris. Det samme gjorde A-pressen med Edda. Prisen var lavere enn vi trodde for bare noen år siden.

2013

Og selv om resultatene i mediebransjen er blitt bedre etter forrige krisen, er interessen lav. Slik vil situasjonen være også en stund fremover, tror den erfarne medieanalytikeren. Før Telenor eventuelt selger seg ut av A-pressen må det skje vekst i mediebruken generelt, og i annonsemarkedet spesielt, mener han.

– Og vi må nok inn i 2013 før så skjer. Veksten vi har sett etter 2010 er litt ‘kunstig’ – primært drevet av delvis normalisering etter det katastrofale fallet i 2009. Det er først og fremst nye medier som vokser, så situasjonen tilsier at Telenor må smøre seg med tålmodighet.