Are Stokstad. Foto: Birgit Dannenberg
Amedias toppsjef: Vellykket kjøp og fusjon
Men Are Stokstad innrømmer krevende arbeid.
Torsdag omtaler Journalisten medieforsker Erik Wilbergs forskning på sammenslåingsprosessen mellom A-pressen og Edda Media – fra et ledelsesperspektiv. Han finner at fusjonen var krevende, blant annet ved at selskapet hadde et for stort fokus på å ta ut synergier. Det førte til dårlig kommunikasjon og intern misnøye og usikkerhet i organisasjonen.
Det var daværende konsernsjef Thor Gjermund Eriksen som stod for kjøpet av Edda Media til 1,7 milliarder i 2011. Men han trakk seg på tampen av 2012 da det ble kjent at han ble ny kringkastingssjef. Fram til mai 2013 var finansdirektør Glenn Veiby fungerende konsernsjef før Are Stokstad tok over toppjobben.
Stokstad sier det er lagt ned en betydelig innsats i å gjennomføre fusjonen. Han erkjenner at arbeidet har vært krevende, men mener oppkjøpet har vært en suksess:
– Ja, det var krevende. Det lå til grunn for arbeidet som ble nedlagt i forkant av at Medietilsynet sa ja til oppkjøpet. Den tiden benyttet man godt til å planlegge fusjonen.
– Det har vært en vellykket fusjon og integrasjon.
Wilberg mener at perioden med midlertidig forbud mot å integrere A-pressen og Edda Media bidro til å skape uroligheter i selskapet. Men forskeren og konsernsjefen er enige om at selve årsaken lå utenfor selskapets kontroll.
– Vi skulle gjerne kommet hurtigere i gang, blant annet med den digitale utviklingen, sett i ettertid, sier Stokstad.
Til tross for massive kutt på en halv milliard dette halvåret, og varslede kutt i årene som kommer, mener Stokstad Edda-kjøpet var riktig.
– Det har utvilsomt vært forretningsmessig og strategisk riktig for avisene det gjelder. Vi har hentet ut markeds- og kostnadssynergier og vunnet markedsandeler både på papir og digitalt hvert eneste år etter fusjonen.
– Gjelder det salget av TV 2 også?
– Det skjedde forut for fusjonen. Men A-pressen gjorde et godt salg.
– Wilberg skriver at det var et stort fokus på å realisere synergier etter oppkjøpet?
– Det er litt upresist, men jeg skjønner hva du sikter til. Takk og lov for at vi gjennomførte fusjonen med stor kraft og raskt realiserte synergiene, sier Stokstad, og viser igjen til vårens kutt på en halv milliard kroner.
Han erkjenner samtidig at manglende kommunikasjon skapte usikkerhet blant ledere og mellomledere.
– Det er riktig. En av de store hemskoene var det myndighetsbelagte forbudet, og at vi i nesten ett år ikke kunne informere og involvere medarbeiderne dypt ut i organisasjonen.
Om selve målene for oppkjøpet, å ta ut 350 millioner kroner i synergier på kostnader og 150 millioner i økte inntekter, sier Stokstad at konsernet har lykkes.
– Ut fra ambisjonene ved oppkjøpstidspunktet er markedsplanene blitt overoppfylt. Men markedet har falt mer enn vi forutså i 2011.
– Var prisen på 1,7 milliarder kroner for Edda riktig?
– Det blir litt å se tilbake. Med det inntektsfallet mediebransjen nå opplever kan man selvsagt diskutere prisen i et kortsiktig perspektiv. Det viktige er at kjøpet strategisk var riktig.