Tore Gjermund Eriksen har vært konstituert som konsernsjef siden i fjor. Blir han fast toppsjef i A-pressen? Foto: Kathrine Geard

A-pressens sjefvalg viser kursen

Skal konsernet satse på papir? Svaret kan avgjøre hvem som blir ny konsernsjef, mener rekrutteringsekspert.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er viktig at LO og Telenor som eiere finner ut av hva de ønsker med A-pressen på sikt, og at de gjør et strategisk valg med tanke på fremtidens medier og inntektsstrømmer, sier daglig leder Henrik A. Sandberg i rekrutteringsbyrået Mediabemanning.

– Hvis det er usikkerhet knyttet til denne problemstillingen kan det være greit å vente med ansettelsen av toppsjef, råder han.

Før sommeren

Styreleder Jon Mathias Hippe jakter ny konsernsjef til A-pressen før sommeren. Han ønsker ikke å kommentere ansettelsesprosessen utover at den går etter planen.

– Vi jobber i henhold til tidsskjemaet fram mot sommeren. Jeg kan ikke begi meg inn på å svare på noe mer rundt ansettelsen av ny konsernsjef, sier Hippe.

1. desember i fjor gikk daværende konsernsjef Even Nordstrøm overraskende på dagen. Den gangen ble det spekulert på om Nordstrøms avgang hadde å gjøre med at han ønsket å beholde konsernets eierskap i TV 2. Thor Gjermund Eriksen ble engasjert som konstituert konsernsjef i seks måneder.

Strategisk valg

Dersom A-pressen skulle velge å selge sin halvpart i TV 2 vil selskapet få finansielle muskler til å satse hardere i dagspressemarkedet. Det betyr kanskje først og fremst finansmuskler til å overta Edda Media-selskaper. I 2006 ble hele TV 2 verdsatt til 3,4 millarder kroner, ifølge nettstedet Kampanje.

Sandberg sier det er viktig at eierne blir enige om veien videre før de ansetter den nye toppsjef.

– Det har stor betydning om A-pressen velger å satse mer på papiraviser ved et eventuelt oppkjøp av Edda Media eller andre aktører, eller om de velger å beholde TV 2-eierskapet som i dag. Konsernet kan finansiere eventuelle oppkjøp med salget av aksjene i TV 2, sier Sandberg.

– Er man først enige om de store veivalgene og strategien fremover tror jeg at man kommer til enighet om hvilken person som passer best til å lede og utvikle selskapet videre.

– God tone

Da A-pressen jaktet ny konsernsjef i 2007 hadde eierne hver sin kandidat. LO ønsket seg Jan-Erik Larsen, som i dag jobber i PR-byrået First House. Telenor ønsket Erik Nord, som nå sitter som nestleder i A-pressens styre. Resultatet den gang ble at den konstituerte konsernsjefen, Even Nordstrøm, fikk jobben.

Ansettelsesprosessen denne gang ledes av et utvalg som består av de to største eierne, samt de ansatte. Jon M. Hippe representerer LO, og Erik Nord representerer Telenor. Bodil Synnøve Werner representerer de ansatte gjennom fagforeningen Handel og Kontor.

Hun sier at prosessen som nå pågår er preget av en god tone mellom aktørene.

– Det er en veldig bra og åpen prosess. Det er heller ingen uenighet mellom eierne. Prosessen går etter fremdriftsplanen, sier Werner.

Motivert leder

Sandberg sier at utvalget må lete etter en kandidat med mange varierte egenskaper.

– Stillingen krever kompetanse både i bredden og dybden. Den er spesielt krevende da farten på utviklingen i media er enorm. Vedkommede bør både ha sterk kompetanse på utvikling av inntektsstrømmer samt det å drive kostnadseffektivt. Med andre ord evne å både gasse og bremse noenlunde samtidig.

Han mener det viktigste er å finne lederen som er mest motivert på eiernes strategier.

– I rekruttering av toppledere er det viktig at kandidatene kjenner eierne og styrets strategi og målsettinger. Slik finnner man den best egnede og mest motiverte kandidaten til å levere på de ambisjonene som selskapet har, sier Sandberg, og legger til at styret ikke bør ha for høye krav.

– Man kan sjelden få alt man ønsker seg i samme kandidat, så det må vurderes hvilke egenskaper man skal prioritere og hvilket team lederen trenger rundt seg for å prestere optimalt.

Mulige kandidater

Sandberg ønsker ikke å kommentere mulige kandidater til toppsjef-stillingen.

– Jeg har selvsagt noen tanker om det, men det får byrået som A-pressen har engasjert finne ut av. Det er slike råd vi lever av å selge, sier Sandberg.

Den konstituerte konsernsjefen Thor Germund Eriksen er kanskje den sterkeste kandidaten. Det er også mulig at Erik Nord, som fremdeles sitter i A-pressens styre, er en sterk kandidat.

Ifølge nettestedet Kampanje er også konserndirektør i A-pressen og styrleder i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Are Stokstad, og tidligere Edda-sjef og nå leder i Teknisk Ukeblad, Jan Moberg, være aktuelle kandidater.

 

Powered by Labrador CMS