Twitter-meldinger fra den russiske trollfabrikken Internet Research Agency er gjengitt i flere store norske medier.
Twitter-meldinger fra den russiske trollfabrikken Internet Research Agency er gjengitt i flere store norske medier.

NRKbeta: Store norske medier er blitt lurt av russiske trollkontoer

– Understreker behovet for å være ytterligere skjerpet.

Publisert Sist oppdatert

NRKbeta avslører at minst åtte norske medier publiserte saker med Twitter-meldinger fra den russiske trollfabrikken Internet Research Agency (IRA).

Ifølge NRKbeta dreier det seg om minst ti artikler.

Mediene det er snakk om er Aftenposten, Dagbladet, Nettavisen, Side2, ABC Nyheter, NRK, TV 2 og VG.

De aktuelle trollkontoene er i dag deaktivert av Twitter, men NRKbeta skriver at alle meldingene fortsatt helt eller delvis var tilgjengelige før NRKbeta tok kontakt med de ulike mediene i forrige uke.

«Selv om VG har omtalt russiske påvirkningsagenter og jevnlig drøftet problemstillingen de siste årene, var det nytt for avisen at de selv hadde gjengitt en av trollfabrikkens meldinger», skriver NRKbeta.

Dette er trollkontoene og de norske mediene som siterte dem:

  • ABC Nyheter: @warfareww
  • Aftenposten: @ten_gop
  • Dagbladet: @pamela_moore13 og @southlonestar
  • Nettavisen: @pamela_moore13
  • NRK: @erdollum
  • Side 2: @jenn_abrams
  • TV 2: @jenn_abrams
  • VG: @ten_gop

Kilde: NRKbeta

– I VG er vi bevisste at vi må kontrollere hvem som står bak ulike kontorer i sosiale medier. Redaksjonen driver normal kildekritikk for å forsikre seg om at VG vet hvem som skjuler seg bak profiler vi skal benytte i vårt journalistiske arbeid, sier VGs ansvarlige redaktør Gard Steiro til NRKbeta.

– Informasjonen understreker behovet for å være ytterligere skjerpet i kildekritikken, og hvilke kontoer vi siterer i artikler, skriver Aftenpostens nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen til NRKbeta.

Les hele saken hos NRKbeta.