ABC Startsiden-sjef Espen Udland. Foto: ABC Startsiden

– Trenger en ny modell

ABC Startsiden-sjef Espen Udland vil gjerne ha tips om nye inntektsmodeller.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Den modellen vi har i dag, hvor vi bare får inntekter gjennom nettannonser, er det vel bare VG Nett av de store nyhetsnettstedene som klarer å tjene penger på. Har du noen gode tips til nye inntekter?, spør Udland.

– Hadde jeg hatt det, hadde jeg nok heller solgt dem dyrt som konsulent.

– Du hadde vel det. Det er uansett en utfordring nesten hele bransjen sliter med å finne en løsning på, og det er avgjørende å få på plass en bedre inntektsmodell, sier Udland.

Satt trafikkrekord

Han presenterte nylig 2009-resultatene for ABC Startsiden som viste en driftsmargin på 34 prosent. Det ville utløst jubel i de fleste andre mediehus i kriseåret 2009, men for ABC Startsiden, som tidligere har vært oppe i en fortjenestemargin på 60 prosent, er applausen mer avmålt. ABC Nyheter, startsidens nyhetssatsing, gir foreløpig minus i regnskapet.

– ABC Nyheter leverer bra innhold og stadig økende trafikk, men det er definitivt en utfordring å tjene penger på det.

Udland sier ABC Nyheter hadde 320.000 unike brukere på én dag i forrige uke og at uketallet har vært oppe i 845.000 unike brukere. Ifølge TNS Gallups toppliste var det daglige snittet forrige uke 232.866, noe som plasserer nettavisa på en 11. plass.

Ansetter ikke flere

Så langt sysselsetter ABC Nyheter rundt 20 medarbeidere, og det kommer ikke umiddelbart til å bli flere.

– Vi har ikke ansatt noen nye i det siste og vi kommer også til å være forsiktige når det gjelder ansettelser. Inntil vi får på plass noen nye inntektskilder er det ikke aktuelt med noen stor økning i staben.

Både ABC Startsiden og ABC Nyheter hadde rekordomsetning i januar og også februar gikk bra. ABC Nyheter skal ha levert på budsjett.

– En gledelig ting er at det kommer stadig mer annonser gjennom mediebyråene. Andelen har vokst fra omtrent 25 prosent til mer enn halvparten av annonseomsetningen.

– Hva skyldes det?

– Det har vel flere årsaker, men det viktigste er at vi har hatt litt tid på oss til å vise vår eksistens og at annonsørene får igjen for å bruke oss. Det tar litt tid å endre vaner.

ABC Nyheter har vært i drift siden 15. februar 2007.

Allianser

Etter det Journalisten kjenner til har det vært sonderinger om å samarbeide med andre redaksjonelle miljøer. Det er Telenor som i all hovedsak eier Startsiden og telekonsernet er også storeier i A-pressen.

– Det er riktig at vi har sett på forskjellige muligheter for samarbeid med andre, sier Udland. Han vil ikke kommentere om de fremdeles har samtaler med andre om samarbeid.

Nettavisen

Ryktene har gått om at et mulig samarbeid mellom Nettavisen og ABC Nyheter har vært diskutert. Mediehuset Nettavisen er eid i fellesskap av A-pressen og Egmont. Erik Nord er styreleder både for ABC Startsiden og A-pressen.

Konserndirektør i A-pressen og nestleder i styret for Mediehuset Nettavisen, Thor Gjermund Eriksen, er ikke lysten på å gå inn på om dette har vært oppe på styrenivå.

– Det er en type sak som vi uansett ikke ville kommunisert ut før en eventuell løsning hadde vært klar, sier Eriksen til Journalisten.

Powered by Labrador CMS