God starthjelp i Startsiden

Etter bare ni måneder i markedet har ABC Nyheter etablert seg som et av de største nettstedene for nyheter. Det meste av trafikken får de gjennom Startsiden.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Nøyaktig hvor stor andel som bruker Startsiden.no som inngang til ABC Nyheter kan jeg ikke gå ut med, men jeg kan bekrefte at det er mange som går den veien. Og at selv om vi ser en langsom, forsiktig økning i antall som søker direkte til ABC Nyheter, så har vi fortsatt en lang vei å gå før stedet står helt på egne bein, sier administrerende direktør i ABC Startsiden, Espen Udland.

Han presiserer at selv om ABC Startsiden eier ABC Nyheter, så skal Startsiden operere helt uavhengig av nyhetsstedet og fortsatt peke til alle.

– Vi har gitt ABC Nyheter litt bedre profilering på Startsiden.no, men bortsett fra det gir vi ikke mer drahjelp til dem enn til andre aktører på markedet. Og vi gir mye til mange.

Nesten halv million, vil ha mer

ABC Nyheter vaker for tiden like under en halv million i unike ukentlig brukere, noe som er nesten dobbelt så mye som forgjengeren «Neste Klikk» klarte.

Udland bekrefter at nettstedet ønsker å ekspandere ytterligere, og at satsingen primært vil komme på de tre områdene redaksjonell egenproduksjon, borgerjournalistikk og web-tv. Han har tidligere antydet at det kan bli snakk om «et betydelig antall nyansettelser», men ønsker ikke å tallfeste det mer nøyaktig.

Ønsker fortsatt seriøs profil

Om den redaksjonelle satsingen sier Udland og ABC Nyheter-redaktør Herman Berg at man både vil øke innsatsen på områder hvor man allerede er etablert, samtidig som man vil gå inn på nye områder.

– Hovedlinjen vil uansett være å fortsette på den retningen vi har, ved å satse i en del av markedet hvor man ikke er sikret så stor og kjapp vekst som på sex- og kjendisbiten. Vi vil heller rendyrke enkelte felter som utenriks, helse og miljø, og framstå som et seriøst alternativ til andre nyhetssteder. Det er en viktig del av strategien å over tid bygge opp ABC Nyheter som et eget varemerke, sier Herman Berg.

Powered by Labrador CMS