Ida Aalen sier ABC Nyheter misforsto Facebook-endring.
Ida Aalen sier ABC Nyheter misforsto Facebook-endring.

- Feil om Facebook

ABC Nyheter gikk i baret. Kampanje siterte uten å sjekke. 

Medieviter og forfatter av En kort bok om sosiale medier Ida Aalen tilbakeviser at Facebook har åpnet profiler, slik flere nettaviser skrev mandag og tirsdag.

– Det som står her er direkte feil. Tidligere kunne man skjule seg for søk på Facebook. Endringen de gjorde i oktober innebærer at man nå er finnbar. Journalisten har misforstått.

Aalen er selv er en av dem som tidligere hadde begrenset søkbarhet på sin Facebook-profil. Hun forklarer at endringen egentlig er et skritt mot det bedre for flertallet av brukerne.

– Facebook har forsøkt å gjøre det enklere for brukerne å forstå personverninnstillingene. Denne artikkelen er mest ett uttrykk for at folk forstår endringene innenfor en ramme av overgrep mot brukernes privatliv, siden Facebook har fått mye kritikk for det tidligere.

En kilde bekreftet

Leni Aurora Brækhus skrev artikkelen i ABC Nyheter. Hun forklarer at bakgrunnen for saken var at det var flere både internt og eksternt opplevde at innhold var blitt tilgjenglig.

– Jeg undersøkte om jeg kunne finne noen som hadde sagt noe om dette tidligere. Jeg fant lektor Gisle Hannemyr og presenterte det for ham. Han sa det var typisk for Facebook. Det tenkte jeg at sikkert var interessant å vite for flere.

Hannemyr mener hans forståelse av Facebook-endringen er riktig. Les hans ferske kommentar til striden her.

Tenkte du på å kontakte andre kilder?

– Jeg tenkte på å kontakte Facebook, men hadde problemer med å få tak i rette vedkommende. Jeg hadde fått en kilde som bekreftet at dette skjedde, så jeg anså saken som god nok da jeg sendte den til desken.

Etter at Journalisten tok kontakt med Brækhus om faktiske feil i artikkelen, tok det henne kort tid å få tak i PR-ansvarlig for Facebook i Norden. Han tilbakeviste at profiler er blitt åpne.

– Jeg har nå snakket med Facebook og er i ferd med å skrive en sak der deres side av saken kommer ut, sier Brækhus som nå har lagret telefonnummeret til Facebooks kontaktperson.

Facebook selger

Kampanje laget en klippsak basert på artikkelen i ABC-Nyheter. De sjekket ikke om fakta stemte. 

– Når vi lager sitatsaker driver vi ikke research. Vi ser på hva saken handler om, om den virker troverdig og hvilken kilde den kommer fra. Jeg tipper at den som valgte å sitere ABC Nyheter tenkte at saker om Facbook har stor interesse og gir lesere. Det var nok ikke mange kompliserte tankerekker. Men det at Hannemyr var kilde kan også ha blitt tillagt en viss vekt. Han har jo kunnskap om internett, sier Erlend Fossbakken i Kampanje.

Fossbakken mener at det ikke er uproblematisk at det går så fort med sakene de klipper fra andre medier. Det går utover deres egen troverdighet. 

– Det er vi som lager saken, så det er Kampanje som er ansvarlig for det som står der. Vi kan ikke skylde på de andre. Det kan oppstå feil i våre egne saker også, men sjansen er jo størst i sitatsakene. Det er dem vi bruker desidert minst tid på. Journalistikk i en travel hverdag er sårbar.