Ventetiden snart over

– Nettstedet skal bestå, sier Espen Udland og bekrefter økte inntekter.

Publisert   Sist oppdatert

I midten av juni fortalte Journalisten om skjebnedager for ABC Nyheter. Nettstedets eier, ABC Startsiden, var da i dialog med A-pressen om et eventuelt samarbeid eller overtakelse.

Siden da kjenner Journalisten til at disse samtalene har strandet, men ingen av partene ønsker å kommentere det. Ansvarlig redaktør og administrerende direktør Espen Udland i ABC sier til Journalisten at man ikke vil stenge dørene for nye muligheter.

Ut døra

Flere ansatte Journalisten har vært i kontakt med gjennom sommeren har vist usikkerhet om fremtiden til arbeidsplassene. Gjennom de siste månedene har to journalister og nyhetsredaktør forsvunnet ut døren, to av disse har gått av personlige grunner. Andre skal telle på knappene om de vil fortsette i selskapet, og skal etter det Journalisten kjenner til søke arbeidsplasser andre steder.

Espen Udland sier til Journalisten at han ikke opplever noe uvanlig ved at folk slutter. Han kjenner ikke til at ansatte vurderer å søke seg bort fra ABC Nyheter. Usikkerheten blant de ansatte håper han å få roet ned snart.

I ledelsen vurderes flere alternativer for nettstedet. Ett av disse er reduksjon av antall ansatte i redaksjonen noe som trolig vil medføre lavere egenproduksjon – en fanesak for ABC Nyheter siden nettstedet ble lansert for tre og et halvt år siden.

– Det er heldig å få tatt en beslutning om hva vi skal gjøre. Det bør ikke utsettes for lenge, så vi må se på de alternativene som nå foreligger, sier Udland.

Han ønsker ikke å utdype hva de forskjellige alternativene går ut på, ei heller si noe om hvor mange alternativer som skal vurderes.

Å de penga …

ABC Nyheter har gjennom sin levetid kostet eierselskapet betydelig med penger. En kikk i regnskapene viser at lønnskostnadene i ABC Startsiden (ABC Nyheter er ikke et selvstendig selskap) siden oppstarten i 2007 har steget fra 27,4 til 55,7 millioner kroner. I samme periode har andre driftskostnader steget fra 16 millioner i 2007 til 27 millioner i 2008 og 2009.

Udland ønsker ikke å si noe om hvor mye av de økte kostnadene som kan øremerkes ABC Nyheter, eller hvor mye nyhetstjenesten har kostet å drifte. I samme periode har selskapet også lansert blant annet nyhetsportalen Overblikk, nyhetstjeneste i Øst-Europa, nynorske Startsida, ABCTech i Thailand og ABCPenger.

I 2007 hadde selskapet 103 millioner kroner i driftsinntekter. De to påfølgende årene lå disse på henholdsvis 131 og 130 millioner.

Så langt i år skal også nyhetstjenesten vist en vekst utover gjennomsnittet i markedet.

– Den har vært betydelig over den vanlige markedsveksten og vi ligger ørlite foran budsjett, men budsjettet er nødvendigvis ikke et ønsket resultat, sier Udland og antyder at ABC Nyheter også i år ligger an til et underskudd.

Han understreker at det i budsjettet er tatt høyde for en vekst over snittet i markedet.

– Ja, vi hadde det.

Direktetrafikk

Problemet for ABC Nyheter er at nettstedet siden starten har hatt lav direktetrafikk. Udland sier han er svært fornøyd med hva man har fått til i forhold til det redaksjonelle.

–Vi har høy andel unike brukere, et godt redaksjonelt produkt, men ikke en særlig høy andel sidevisninger og da får vi ikke tatt ut salget.