TU-publisher Jan M. Moberg i Teknisk Ukeblad føler en dragning mot teknologiforeningen Abelia. Foto: Eirik Helland Urke, Teknisk Ukeblad

Teknisk Ukeblad vurderer å bryte med MBL

Fristes av teknologiforeningen Abelia. Journalistene krever garanti for fortsatt tariffavtale med Norsk Journalistlag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Teknisk Ukeblad (TU) vurderer å skifte arbeidsgiverorganisasjon fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) til teknologitunge Abelia. Det bekrefter administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg overfor Journalisten.

TEKNISK UKEBLAD

* TU kommer ut i et opplag på 130.000 eksemplarer. Antall utgivelser er redusert fra 42 i 2013, 22 i 2014 til 18 i 2015.

* På slutten av 2014 kjøpte TU nettstedet digi.no av Aller Media.

* Nettutgavene tu.no og digi.no har mellom 300.000 og 350.000 unike brukere per uke.

* TU hadde en omsetning på 102,2 millioner kroner i 2014 og oppnådde et årsoverskudd før skatt på snaut 1,2 millioner kroner. Resultatet i 2013 var på 0,7 millioner kroner.

* TU er eid av de to ingeniørforeningene Tekna (47,5 %), Nito (47,5 %) og Polyteknisk Forening (5,0 %).

Ifølge Moberg er ikke årsaken at TU er spesielt misfornøyd med MBL, men fordi han tror at TU kan oppleve et mer naturlig fellesskap blant teknologi- og kunnskapsbedriftene. Begge organisasjonene er tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Abelia er med sine 1.650 medlemsbedrifter betraktelig større enn MBL, som organiserer om lag 330 medieselskaper.

Journalistklubben i TU ber ledelsen garantere for tariffavtalen med Norsk Journalistlag og forutsetter at TU fortsatt skal satse på kritisk journalistikk.

Les Journalistens dekning av Teknisk Ukeblad

Ikke avgjort

– Jeg får presisere at dette dreier seg om en vurdering av alternativer. Ingenting er avgjort, sier Moberg og legger til at han har hatt et møte med MBL-direktør Randi Øgrey for å informere om at TU vurderer et skifte.

Moberg påpeker at TU har som hovedoppgave å omtale teknologi og teknologer, i en bransje som er helt sentral i å løse viktige utfordringer innen miljø, klima, energi, helse, rent vann og fattigdombekjempelse.

– Alle de store utfordringene har en betydelig teknologidimensjon. Uten at konklusjonen er trukket, ser jeg på et engasjement i Abelia som en svært spennende mulighet for oss.

Klubbene informert

Moberg sier at han har informert klubbene i TU om at ledelsen har satt i gang en vurdering av medlemskap i Abelia. Saken kommer på styrets bord 29. juni. Klubbene er naturlig nok interessert i å vite om tariffavtalene fortsatt vil gjelde.

Telenor-eide ABC Startsiden er allerede medlem av Abelia. I fjor sommer var det strid mellom ledelsen og journalistene i dattervirksomheten ABC Nyheter. Journalistene er medlem av NJ, som imidlertid ikke hadde tariffavtale med Abelia. Redaksjonsklubben var misfornøyd fordi de oppfattet at de lokale lønnsforhandlingene ikke var reelle, men styrt av Telenor.

NJ tok saken på vegne av medlemmene i ABC Nyheter og fikk etter kort tid på plass en tariffavtale for dem.

Lederen av redaksjonsklubben i TU, Mari Gisvold, sier til Journalisten at klubbstyret diskuterte saken på et møte mandag.

– Dette er nytt for oss og vi holder på å sette oss inn i saken. Foreløpig kan jeg derfor ikke si så mye om hvordan klubben ser på en eventuell overgang fra MBL til Abelia. Vi er først og fremst opptatt av at ledelsen forholder seg til tariffavtalen med NJ. Vi har bedt Moberg om en formell garanti om dette og er lovet svar i løpet av uka.

Gisvold legger til at det også er viktig for klubben at TU kommer til å satse like mye som før på kritisk journalistikk.

– Det burde ikke være noe problem, siden vi er medlem av Fagpressen. Ut over det tror vi ikke at en overgang til Abelia vil ha så mye å si for journalistene her.

ABELIA

* Abelia ble etablert i 2001 og er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter.

* Foreningen har mer enn 1.650 medlemsbedrifter og 44.000 ansatte over hele landet. ABC Startsiden/ABC Nyheter og Digitale Medier 1881 er blant mediebedriftene som er medlem av Abelia.

* Abelia har også en rekke PR-byråer som medlemmer, blant dem Geelmuyden.Kiese og Gambit.

*Abelia har medlemmer innenfor blant annet IKT, undervisning, forskning, konsulenttjenester, kreative virksomheter og interesseorganisasjoner.

Bekrefter avtalene

Moberg sier til Journalisten at både han og Abelia har bekreftet at de ansatte vil beholde sine tariffavtaler, dersom TU melder overgang fra MBL til Abelia.

– Det er i tillegg viktig å huske på at vi er medlem av Fagpressen. Våre redaksjonelle ledere er medlemmer av Norsk Redaktørforening og de ansatte er organisert i NJ og Parat. Det vil fortsatt være mange ankerfester til grunnleggende og viktige publisistiske prinsipper. Det er tross alt troverdigheten vi lever av. Og det er ikke en parameter som er til verken vurdering eller forhandling.

Det hører med til historien at Moberg er styreleder i Fagpressen.

– Konservativ bransje

– Klarer ikke MBL å tilby TU et godt nok faglig tilbud, siden dere vurderer å skifte?

– MBL har gjort mye bra og jobber godt. Personlig synes jeg Øgrey har vært politisk dyktig, nå sist i forbindelse med momssaken. Men jeg synes nok at norsk mediebransje generelt fortsatt er konservativ. For oss som lever for og med teknologi som hovedtema, er det viktig å være i front. Og ikke vise for mye til fordums storhet, gamle minner og modeller.

Moberg poengterer at de gamle forretningsmodellene, med manuelle distribusjonsmonopoler, papirinnkjøp og trykkerier, ikke lenger er en driver for utviklingen.

– Det er digitalisering og teknologi som er hoveddriver nå. Da må vi ha engasjement og kompetanse om det. Jeg opplever Abelia og direktør Håkon Haugli som svært offensive. De skaper engasjement for viktige temaer for fremtidens Norge. Dette er en offensiv og god tilnærming til den utfordringen vi opplever at vi selv har i TU.

Teknologidrevet

– Er det et tilstrekkelig stort miljø av medieselskaper i Abelia til at det kan være nyttig for TU å melde overgang fra MBL?

Det hadde vært spennende å være medlem i samme organisasjon som Google og Yahoo

– Det er dette vi nå skal vurdere. Det er uansett NHO, begge deler. Vår virksomhet i TU blir stadig mer teknologidrevet. Vi har i så måte kanskje et større fellesskap i Abelia sammen med andre teknologi- og kunnskapsbedrifter. For øvrig synes jeg det hadde vært spennende å være medlem i samme organisasjon som Google og Yahoo.

Moberg tror ikke at TUs eventuelle uttreden av MBL vil få særlig store konsekvenser.

– TU er kun å regne som en ansjos i det norske mediehavet. Det er de store som styrer bransjen. Om vi skulle forlate MBL vil det knapt utløse formulering av en fotnote.

MBL-direktør Øgrey er på reise i utlandet og sender følgende følgende kommentar på SMS:

– Vi er kjent med TUs vurderinger og har en god dialog. Dette vil vi fortsette med.

Powered by Labrador CMS