– Hittil har vi ikke hatt de nødvendige verktøyene for å håndheve reklameforbudet overfor de utenlandske aktørene, sier kulturminister Abid Raja.

Medietilsynet kan snart stanse pengespillreklame på norske TV-skjermer

– Vil redusere omfanget.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medietilsynet kan fra årsskiftet stanse reklame for pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Discovery mener lovendringen kan stride mot EØS-reglene.

Stortingsvedtaket om å gi Medietilsynet hjemmel til å stanse markedsføring for pengespill som ikke har tillatelse i Norge, ble sanksjonert i statsråd onsdag.

– Dette vil redusere omfanget av pengespillreklame, og det kan igjen bidra til å redusere antall problemspillere, sier kulturminister Abid Q. Raja (V).

– Hittil har vi ikke hatt de nødvendige verktøyene for å håndheve reklameforbudet overfor de utenlandske aktørene. Men med denne bestemmelsen får Medietilsynet hjemmel til å pålegge netteiere og nettdistributører en plikt til å hindre tilgangen til reklame for ulovlige pengespill, sier Raja.

Det er allerede forbudt å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Men forbudet har hittil ikke kunnet brukes overfor aktører som er etablert i utlandet. Lovendringen trer i kraft fra årsskiftet.

Discovery, som er en av kanalene som har tjent penger på spillreklame, frykter lovendringen vil få dramatiske konsekvenser for en hardt presset norsk TV- og produksjonsbransje.

– Det er dessverre ingenting som tyder på at en lovendring vil redusere antallet spilleavhengige i Norge. Slike påstander har ingen belegg i forskningen, hevder Espen Skoland, som er operativ leder i Discovery Norge og nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery.

Han sier videre at Discovery mener lovendringen bryter med EØS-retten og sier de vi vil vurdere å forfølge saken rettslig.

Powered by Labrador CMS