Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes.
Foto: Martin Slottemo Lyngstad / Paragon for Schibsted
Schibsted tjente 18 prosent mer på digitale abonnenter i 2021
Årsresultat på 185 millioner for Schibsteds norske mediehus.
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus og PodMe AS er klare, og tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 18 prosent sammenlignet med året før.
Totalt endte årsresultatet på 185 millioner kroner, forteller Schibsted i en pressemelding.
– 2021 ble et ekstraordinært år for våre norske mediehus, både med tanke på de finansielle resultatene og den solide journalistikken som ble produsert over hele linjen, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, i meldingen.
Hun viser til nye trafikkrekorder og sterk vekst i digitale abonnementsinntekter, og mener det i stor grad kan tilskrives kombinasjonen av brukernes informasjonsbehov og mediehusenes gode dekning under pandemien.
– I tillegg førte koronarestriksjonene til lavere kostnader fordi mange av de ansatte i lange perioder var låst til hjemmekontoret, sier Tveitnes.
De digitale abonnementsinntektene vokste i alle de norske selskapene i Schibsted News Media i 2021. Totalt endte de på 843 millioner, en vekst på 18 prosent sammenlignet med 2020.
Det samlede 2021-resultatet på 185 millioner kroner betyr en oppgang på 4 prosent.
– Det er ingen tvil om at de ekstraordinære resultatene i News Media i 2021 dannet et veldig godt utgangspunkt for videre vekst, som er vår klare ambisjon for de neste årene. Vi skal fortsette å investere i kvalitetsinnhold, teknologi og produktutvikling i nyhetsdivisjonen. Samtidig er det en del eksterne faktorer som de siste månedene har bidratt til økte kostnader, blant annet sterkt økte papirpriser og unormalt høy inflasjon, som vi selvfølgelig vil være svært bevisst på fremover, sier Tveitnes i meldingen.