Koronakrisen gjør overskudd til underskudd, ifølge Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal.

Kraftig koronabrems for Schibsteds rubrikkselskap

Driftsresultatet svekket.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det internasjonale rubrikkselskapet Adevinta fikk et underskudd før skatt på nesten 25 millioner euro i første kvartal i år. Koronakrisen får skylda.

– Vi hadde en bra januar og februar, men så er det klart at det er en kraftig brems i mars, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Adevinta til Kampanje.

Selskapet eier Schibsteds rubrikkvirksomheter utenfor Norden.

Oppbremsingen er sammenfallende med da den globale spredningen av koronaviruset tiltok for alvor. Ryssdal sier at «pandemien har endret alle våre virksomhetsområder dramatisk», og at trafikken i noen land falt med 40–50 prosent.

Riktignok økte omsetningen i første kvartal med nesten 9 prosent, til 174,5 millioner euro fra 160,2 millioner euro i fjor, men økningen henger i stor grad sammen med kjøpet av franske L’Argus på slutten av fjoråret.

Driftsresultatet svekket seg med 11,4 prosent til 25,7 millioner euro. Før skatt gikk Adevinta fra et overskudd på 36,8 millioner euro i første kvartal i fjor til et underskudd på 24,9 millioner euro i samme periode i år.

Fakta om Adevintas kvartalsresultat

Nøkkeltall fra Adevintas resultatregnskap for første kvartal 2020. Tall for første kvartal 2019 i parentes.

  • Driftsinntekter: 174,5 millioner euro (160,2 millioner euro)
  • Driftsresultat: 25,7 millioner euro (37 millioner euro)
  • Resultat før skatt: -24,9 millioner euro (36,8 millioner euro)
Powered by Labrador CMS