Redaktør Sondre Mikael Knutsen

Mediekjempene sammen om sportssatsing

100 prosent samarbeid om 100 % sport.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra og med onsdag skal sportsdekningen i åtte redaksjoner koordineres gjennom en felles tjeneste. Media Norge stiller med fire redaksjoner, det samme gjør Polaris Media og dermed videreføres 100 % Fotball i tjenesten 100 % Sport.

Styrt fra Trondheim skal Aftenposten, Adresseavisen, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og iTromsø samkjøre sporten.

Mediehusene har bestemmer

Ifølge redaktør Sondre Mikal Knutsen arbeider seks personer i turnus med tjenesten som ikke har fått navn eksternt. I hvert fall ikke i den forstand at det vil være noen egen portal, snarere skal de forskjellige sportssidene på nett opprettholde sitt lokale uttrykk. Men det kan være at nettsiden i Kristiansand redigeres av en kar i Tromsø.

– Journalistene som er på vakt har erfaring og kompetanse til å gjøre dette, men mediehusene har selv råderett og kontroll på hva som til enhver tid blir prioritert. Her har våre aviser selv utarbeidet en oppskrift som blir fulgt slavisk, forteller Knutsen.

I Bergen vil det handle om Brann, Cecilia Brækhus og Alexander Dale Oen. Mens det i Trondheim nok er større fokus på RBK og et par langrennsløpere.

Det de som jobber med tjenesten blant annet skal gjøre er å sørge for at de forskjellige sportstjenestene får det kommersielt interessante fellesstoffet og mens denne artikkelen skrives onsdag, har de fleste samme toppsak, samt flere like saker nedover sidene sine.

– Det er snakk om å serve fellesskapet, og prioritere det stoffet som vi vet mange vi ha.

På hver sin tue

Redaktøren sitter i Trondheim, nyhetslederen i Oslo og koordinatoren i Kristiansand. De seks journalistene sitter også på hvert sitt sted. Det gjøres for at de forskjellige mediehusene skal ha en større eierskapsfølelse til tjenesten.

Knutsen forklarer at med tilgang til 70 sportsjournalister fordelt på de forskjellige mediehusene, vil det være mulig å sette dagsorden i egne regioner og nasjonalt, noe man også skal bestrebe. Samtidig vil det også bli tettere samarbeid på print, ikke bare nett.

Blant annet vil redaksjonene slå seg sammen under OL i London til sommeren, slik at ikke flere journalister produserer det samme innholdet.

Digitale inntekter

Og så er det klare fordeler når utviklingsavdelingene til de to konsernene jobber sammen for å teste utvikling på nett.

– Sport er en greie det er lett å teste ut nye ting på. I stedet for at fire mediehus sender en journalist til å skrive akkurat samme nettsaker, så får vi bedre struktur og kan bruke ressursene våre bedre.

– Som nettbetaling?

– Vi forstår at vi i 2012 må jobbe på lag med våre mediehus og legge forholdene til rette for nettbetaling på sport.

Også Harstad Tidende og Hamar Arbeiderblad er tilknyttet tjenesten, sistnevnte på lisens.

Powered by Labrador CMS