En glad Sunnhordland-gjeng tar imot nyheten om at de har vunnet pris. Foto: Marius Knutsen/Sunnhordland

To norske aviser får europeisk designpris

Adresseavisen er årets regionavis og Sunnhordland årets lokalavis.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I dag ble det klart at Sunnhordland og Adresseavisen sikret priser under utdelingen av European Newspaper Award, henholdsvis beste lokalavis og beste regionavis.

De andre topprisene gikk til nederlandske Het Financielle Dagblad som vant prisen for nasjonale medie og tyske Der Freitag som vant prisen for beste ukeavis.

Dette er en prisutdeling som vurderer avisenes design. 182 aviser fra 25 land har deltatt i konkurransen, ifølge en pressemelding fra European Newspaper Award.

– Dette er en stor fjær i hatten for alle i avishuset, og jeg må innrømme at jeg fikk en liten tåre i øyekroken da jeg fikk vite dette, forteller ansvarlig redaktør i Sunnhordland, Magne Kydland, til egen avis.

Han takker dedikerte og dyktige medarbeidere, og sier at prisen gir avisa motivasjon og inspirasjon til å fortsette å lage et best mulig produkt.

– Det er kjempestas. Vi har flinke folk på design, både på digital presentasjon og i papiravisa. At juryen premierer summen av det vi gjør på flere plattformer, er ekstra artig, sier Kirsti Husby, sjefredaktør i Adresseavisen, til egen avis.

Hun sier videre at de har jobbet mye med presentasjon på digitale plattformer de siste årene, samtidig som de er klar over at papiravisa betyr mye for leserne.

– Det er viktig at stoffet er presentert på en sånn måte at du får lyst til å lese det. Og innimellom skal vi overraske litt. Det må være ambisjonen, uavhengig om du leser oss på papir eller digitalt, sier Husby til avisa.

Adresseavisens redaksjon feirer prisen. Foto: Håvard H. Jensen, Adresseavisen
Powered by Labrador CMS