Adressa og Harstad Tidende Gruppen fusjonerer

Adresseavisen-konsernet og Harstad Tidende Gruppen fusjonerer og blir Polaris Media, med 275 redaksjonelle medarbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De to konsernene starter formelle samtaler om mulig fusjon, heter det i en pressemelding tirsdag morgen. Morselskapet Polaris Media skal etableres som et uavhengig medieselskap for Midt- og Nord-Norge.

Saken har kommet så langt at styrene i Adresseavisen Konsern og Harstad Tidende Gruppen mandag vedtok å anbefale igangsettelse av arbeidet med fusjonen.

Dersom planene gjennomføres vil hovedkontoret for Polaris Media legges til Trondheim, med Adresseavisens konsernsjef Per Axel Koch som øverste sjef.

Naturlig

– Det virker som et meget fornuftig opplegg, sier medieanalytiker Henrik Schultz i Kaupthing Oslo til Journalisten.

Han mener Polaris Media representerer en naturlig sammensmelting av Adressas sterke organisasjon og HTGs godt diversifiserte avisportefølje. Partnerne har langt fra uttømt mulighetene for samvirke på trykk og distribusjon, samtidig som Adresseavisen fortsatt kan nyte godt av sitt annonsesamarbeid med Schibsted.

– Det er klart at kravet til størrelse øker i markedet. Polaris vil også ha bransjemessige utfordringer, men dette var den logiske løsningen.

Schibsted-salg

Styrevedtakene innebærer at Schibsted, som eier om lag 80 prosent av HTG og 34,3 prosent av Adresseavisen, er innforstått med planene. Som følge av Media Norge-fusjonen er Schibsted pålagt av Medietilsynet å selge seg ned til 40 prosent eierandel i HTG og helt ut av Adressa. Schibsted vil derfor kun sitte igjen med en mindre aksjepost i det nye mediekonsernet i Midt- og Nord-Norge.

Polaris Media skal være notert på Oslo Børs. Ifølge pressemeldingen vil konsernet bygge videre på den eksisterende strukturen i Adresseavisen Gruppen og Harstad Tidende Gruppen og fortsatt bestå av to mediekonsern. Unntaket er trykkerivirksomheten i HTG.

«Trykkeri vil være et viktig virksomhetsområde for konsernet og slås sammen til en felles enhet, Polaris Trykk, bestående av dagens Adressa Trykk og HTG Trykk. Det samme gjelder for eiendomsvirksomheten som planlegges skilt ut som en egen enhet», heter det.

12 redaksjoner

Medieselskapet Polaris Media vil ha én stor og 11 mindre redaksjoner. Med til sammen 275 redaksjonelle medarbeidere mener eierne at det nye konsernet får nødvendig styrke til nye innholdssatsinger.

Dagens eiere skisserer følgende målsettinger for Polaris Media:

* Opprettholde og styrke regional tilstedeværelse og produkttilbud i alle kanaler

* Bli ledende på internett og digitale tjenester i sine regioner

* Øke evnen til felles utvikling på nye multimediale kanaler

* Oppnå sterkere finansielle resultater gjennom felles satsing, størrelse og samarbeidsgevinster

* Skape nye muligheter for selskapets ansatte

Avtaleforslag 16. mai

Sammenslåingen må godkjennes av styrene og aksjonærene i Adresseavisen Konsern og Harstad Tidende Gruppen. Forslag til endelig avtale blir forelagt de to styrene 16. mai.

Det planlegges ekstraordinære generalforsamlinger i selskapene 25. juni. Målsettingen er at Polaris Media ASA noteres på Oslo Børs i midten av september 2008.

I tiden framover vil det gjennomføres en utredningsprosess hvor blant annet bytteforholdet avklares.

Powered by Labrador CMS