Per Axel Koch. Foto: Thor Nielsen.
Per Axel Koch. Foto: Thor Nielsen.

Adressa løfter Polaris

Nær milliarden i driftsinntekter første halvår.

Publisert   Sist oppdatert

Polaris Medias oppkjøp styrker inntektene i konsernet. Sammen med en annonsevekst på 6,6 prosent endte driftsinntektene pr. andre kvartal på 909 millioner kroner så langt i år. Driftsresultatet bedres som følge av økte inntekter i flaggskipet Adresseavisen Gruppen, samt vekst i HTG, og kostnadsprogram i de to gruppenes medier.

– Det er et godt halvår og veldig fin forbedring i forhold til i fjor. Det er fint å se at kostnadstiltakene vi har satt i gang gir den effekten de skulle. Samtidig er veksten i markedet god, vi har en liten vekst, og det ser man på inntektssiden. Men det er fortsatt usikre tendenser i markedet, likevel tror jeg på en lav vekst de neste årene, sier konsernsjef Per Axel Koch til Journalisten.

Adressa

Samtidig som konsernets samlede opplag gikk ned med 2,8 prosent, økte opplagsinntektene med 4,6 prosent til 245 millioner kroner. Her telles ikke avisene som ble kjøpt opp i første halvår, inkludert andel i Trønder-Avisa.

Adresseavisen Gruppen opplever sterk vekst og så annonseinntektene øke med 5,8 prosent i første halvår til 252 millioner kroner. Dette skal ifølge børsmeldingen først og fremst komme fra digitale inntekter. Annonseinntektene fra nett utgjør nå nesten en fjerdedel av de samlede annonseinntektene i avisen (22,6 %).

På Nordvestlandet gjør Sunnmørsposten det bedre takket være vekst særlig i stillingsmarkedet, mens Romsdals Budstikke går tilbake som følge av lavere annonseomsetning og da spesielt i dagligvarehandelen.

– Romsdals Budstikke lå på et høyt nivå i fjor sammenlignet med andre. De har litt tilbakegang, men har likevel et godt resultat, mener Koch.

Kutt

I børsmeldingen fra Polaris heter det at konsernets kostnadsprogram, både iverksatte og planlagte, vil ha en effekt på 111 millioner kroner for 2009 og 2010. Kostnadsprogrammet samlet er planlagt til 160 millioner kroner.

Selv om konsernsjefen spår en svak inntektsvekst de neste årene, vil også de neste to årene i konsernet bære preg av kutt. Koch har planer om å ta ut de resterende 49 millionene i programmet i 2011 og 2012.

– De resterende delene av programmet vil bli gjennomført som planlagt, og vi har planer om noen ytterlige kutt ut over dette. Vi regner med at dette holder. Det er hyggelig å se at konsernet jobber godt sammen. Det er bare to år siden vi etablerte oss, men vi fungerer godt sammen, sier Koch.

I første halvår var bemanningen i selskapet redusert med 85 årsverk sammenlignet med samme tid i 2008. Det er først og fremst i Adresseavisen og i Harstad Tidende Gruppen disse årsverkene er blitt borte. Som følge av kjøp er det nå 1025 faste årsverk i mediekonsernet.

Digital vekst

Annonseinntektene på digitale plattformer i konsernet økte i andre kvartal med 10 millioner kroner, til 35 millioner. Konsernsjefen ser for seg en kraftig vekst på den digitale plattformen i år.

– Det er et viktig signal at vi har digital vekst. Vi regner med 130 millioner kroner i digitale inntekter for hele året, det er opp med 40 millioner kroner fra i fjor, sier Koch.

I samme periode gikk trykkeriinntektene tilbake med én million til 64 millioner kroner. Samtidig steg lønnskostnadene i konsernet med fem millioner.

Satser i Tromsø

Selv om flere i bransjen spør seg når Tromsø mister en av sine to aviser, slår Koch slike spekulasjoner bort. Han viser til at iTromsø nå går med overskudd og har fremgang på nett. Samtidig karakteriserer han omleggingen fra Bladet Tromsø til iTromsø som et godt tiltak. Men opplaget skulle han nok sett annerledes. For selv om Polaris kjøpte fire nye aviser som samlet har et opplag på 12.341 aviser, falt konsernets totale opplag med 2,8 prosent og er nå på 222.577 eksemplarer.

Adressa alene falt med 3,5 prosent og Sunnmørsposten med 4,5 prosent av opplaget.

– Det har vært tilbakegang i første halvår og det er det jeg er minst fornøyd med. Vi hadde for konsernet håpet på å ligge under to prosent, men vi kom på 2,8 prosent. Det er ikke bra og vi har satt i gang tiltak for å snu dette. For Tromsø har vi ingen planer om sammenslåing. Vi har en offensiv plan i Tromsø og tro på den.

Resultat før skatt i andre kvartal endte på 58 millioner kroner, mens det hele første halvår var på 60 millioner kroner.