Anders Brenna tror ikke på betalingsmurene, men han har likevel tro på nettbetaling. Foto: Birgit Dannenberg20090424Brukt i 0709
Tror betalingsmuren vil floppe
– Det nytter ikke skru på en bryter og tro pengene skal strømme inn. I Adressa kommer betalingskrav i år.
Kommentator Anders Brenna tror betalingsmurene som reises rundt norske nettsteder blir årets flopp. Han sier til Kampanje at mediene prioriterer feil når de reiser betalingsmurene.
Til Journalisten utdyper han at murene adresserer feil problem og viser til at med unntak av noen få papiraviser er inntektene fra brukerbetaling marginal, mens det er fra annonsene brorparten inntektene kommer.
– Måten norske medier bygger opp sine betalingsmurer er i praksis bare en videreføring av papirsystemet over på nett. Det er det samme som pressens kommentatorer har latterliggjort musikkbransjen, filmbransjen og forlagene for å gjøre. Da blir det et paradoks når mediene selv gjør det samme.
Mange lukker
I løpet av fjoråret lanserte stadig flere mediehus betalingsmur i forskjellige varianter. Blant de største dagsavisene finner vi Fædrelandsvennen, Tønsbergs Blad, Drammens Tidende, Budstikka og Glåmdalen.
Sandefjords Blad er neste ut. Der lukker de nettsidene helt fra 15. januar.
Men Amedia-avisen blir neppe eneste som forsøker seg på å hente digitale brukerinntekter. Både Aftenposten og Stavanger Aftenblad har varslet at de vil lansere digitalbetaling i løpet av året.
I Aftenposten vil det etter det Journalisten forstår være snakk om en «blandet løsning» hvor det kan være mulighet for både fullt abonnement og en takstameterløsninger.
Hvilke løsninger avisen velger er ennå ikke bestemt
Adressa forsøker
Til høsten er trolig også Adresseavisen på banen. Ifølge sjefredaktør Arne Blix skal regionavisen ta det skritt for skritt og begynner allerede denne måneden med å utvide tilbudet på eavisen. Men til høsten, sier han, vil det komme større endringer.
– Når det er sagt skal vi holde fast på Adressa.no som en gratisportal. Det vi skal gjøre er å styrke abonnementstilbudet til å inneholde mer enn det vi i dag forbinder med avisabonnement i dag, sier Blix.
Må prioritere annonsene
Skepsis til betalingsmur er en ting, Brenna tror likevel det vil være mulig å kunne ta brukerbetaling digitalt.
– Men det vil ta tid. Modellen som nå forsøkes er å slå på en bryter og håpe at leserne går fra ikke å betale til å betale store beløp. Det går ikke. Se på historien til Google Adwords og til Apples App Store. De begynte med lave priser og lærte brukerne opp til å betale. Etter hvert begynte brukerne å bli vant til å betale, og også større beløp når de først var i gang. Med betalingsmurene starter det ofte for høyt. Overgangen blir for stor.
Brenna sammenligner betalingsmuren med gardinen på SAS-flyene, noe han mener sender et dårlig signal til brukerne. Så hva er i så fall løsningen? Annonsene, svarer han.
– Annonsene i papiravisene er både mye dyrere og avisene har plass til mange flere uten at leserne blir irriterte i samme grad som på nettavisene. Nøkkelen ligger i å lage bedre annonser på nettet.