Administrerende direktør Tove Nedreberg i Adresseavisen. Foto: Terje Visnes/Adresseavisen
Administrerende direktør Tove Nedreberg i Adresseavisen. Foto: Terje Visnes/Adresseavisen

Lanserer digitalt søndagsmagasin

Adresseavisen i mål før Stavanger Aftenblad. 

Adresseavisen sikter seg inn på å lansere et nytt digitalt søndagsmagasin 1. desember. Dermed slår de Stavanger Aftenblad, som har planlagt det samme siden i vår.

– Det er bare å erkjenne det. Jeg får ønske dem lykke til, sier sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad. 

Akutalitet

Adresseavisens søndagsutgave skal kunne leses både i nettleser og i app. Leserne får den gratis mot at de registrerer seg med en epostadresse. Men det gjelder kun i en periode. Når adressa.no er integrert med Schibsteds betalingsløsning Spid neste år, legges søndagsmagasinet inn i en betalt pakke sammen med en plusstjeneste avisen planlegger å lansere. Men det skal ikke ligge noen forpliktelser der for dem som registrerer seg alt nå.

Utviklingsredaktør Kirsti Husby sier leserne får et aktualitetsmagasin med et innholdstilbud på en dag papiravisen ikke kommer. 

– Vi skal ha masse nytt og spennende innhold. Vi legger stor vekt på det visuelle, på å utnytte den digitale plattformen og på funksjonalitet, sier hun.

Unikt innhold

Husby sier innholdet i hovedsak skal være nytt og unikt, men at de skal oppsummere uka som har vært, og peke framover. Men også innhold som allerede er publisert skal pakkes på nytt og presenteres i ny form. Som for eksempel «Uka i bilder». Redaktøren understreker at slikt stoff er en mindre del av pakken.

Ytterligere detaljer om hvordan produktet blir, er Husby forsiktig med å gå inn på.

– Vi legger vekt på den digitale formidlingen, det visuelle, og har jobbet en del med funksjonalitet, legger Husby til.

– Hvorfor lanserer dere et søndagsmagasin?

– Vi syns muligheten på søndag er veldig spennende. Samtidig stillier brukerne våre større krav til hva vi leverer digitalt. Derfor forener vi ønsket fra leserne med å fortelle journalistikk på en mer avansert måte enn i dag.

Husby legger til at satsingen er en pilot for digitaliseringen av Adressas produkter. 

Plusstjeneste

Det ligger også inntektsmuligheter i satsingen. Først og fremst i annonseinntekter.

– Vi skal ha med annonsører. Vi tenker at det kan være et sted hvor man får andre annonseprodukter enn ellers.

Ressursmessig sier Husby det er satt av en prosjektstilling som koordinerer stoff-flyten. Innholdet produseres av journalistene avisa allerede har. 

– Senere vil det være en del av en betalt pakke. Vi skal skape digitale modeller og da må vi gi merverdi, sier administrerende direktør Tove Nedreberg i Adresseavisen. 

Hun begrunner overgangen til Spid blant annet med at det forenkler samarbeidet med Schibsted Norge-avisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

Klar med knappen

I Stavanger sitter de også klar med et søndagsmagasin, men Lars Helle sier det er teknikk som gjør at de nå blir slått av Adressa.

– Det handler om at vi har et system under utvikling. Vi har opplegget og turnusen klar, og kommer garantert til å trykke på knappen, sier Helle.

Han sier det hele dreier seg om å få produksjonssystemer til å snakke sammen. Det er ikke Apples feil at lanseringen blir forsinket med rundt et år.

– Det kommer en bedre plattform til våren, og da får vi en ny måte å produsere på.

Powered by Labrador CMS