Schibsted nådde det øvre målet sitt på hvor mange som takket ja til gavepensjon. Foto:Kathrine Geard

Minst 122 tar Schibsteds gavepensjon

Flest forlater Aftenposten.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Minst 122 ansatte i VG og Media Norge-avisene har takket endelig ja til Schibsteds gavepensjon ved fristens utløp 13. januar. Blant dem er 53 medlemmer av redaksjonsklubbene. Det opplyser de ulike redaksjonsklubbene overfor Journalisten.

Slik fordeler det seg:

• I VG har 23 av 32 ansatte som fikk tilbudet takket ja, derav ni redaksjonsmedlemmer.

• I Aftenposten forlater 44 av 55 medarbeidere som fikk tilbudet bedriften frivillig. 25 av dem er medlemmer av redaksjonen.

• Bergens Tidende mister 21 av 23 som fikk tilbudet. Ni av dem er fra redaksjonen.

• 19 av 23 personer som fikk tilbudet i Stavanger Aftenblad forlater bedriften i perioden fram til 2014. Fem av dem kommer fra redaksjonen.

• I Fædrelandsvennen går 15 av 22 personer som fikk tilbudet. Også her er det fem i redaksjonen som valgte å takke ja.

I tillegg til disse 122 kan det komme personer som har takket ja fra felles- og støttetjenester i Media Norge. 

Det betyr at minst 155 ansatte som fyller 62 år i perioden fra i år til og med 2014 fikk tilbud om å gå av med tidligpensjon.

Varslet kutt

Det var i fjor høst at Schibsted varslet at de skal kutte kostnadene med mellom 190 og 210 millioner kroner i virksomheten Mediehus Skandinavia.

I den norske virksomheten er målet å kutte kostnadene med mellom 70 og 90 millioner kroner. Målsettingen var å redusere antallet årsverk med mellom 100 og 120 medarbeidere.

Tilbudet om gavepensjon består i at de det gjelder får en årslønn fordelt på årene fram til medarbeideren fyller 67 år. I tillegg for dem som takket ja før årsskiftet med seg ytterligere 40.000 kroner fordelt på årene fram til fylte 67 år som en slags «hurtigsvarpremie».

Etter at den endelige fristen gikk ut 13. januar viser det seg nå at Schibsted passerte det øvre målet sitt.

Når målet

Finansdirektør Andreas Thorsheim i Media Norge sier at antallet medarbeidere som takket ja til gavepensjon er høyere enn 122, men han ønsker ikke å kommentere tallet mer konkret enn å si at responsen på tilbudet har vært bra.

– Det er gledelig at de ansatte har oppfattet dette som et godt økonomisk tilbud, som bidrar til økt forutsigbarhet for den enkelte. For bedriftene betyr dette også at vi står bedre rustet i møte med usikkerheten mediebransjen står overfor, sier Thorsheim.

Han sier at noen stillinger skal bemannes opp igjen, og at den endelige effekten i 2014 derfor vil ende i det øvre sjiktet av hva som var målet, nemlig 120.

Powered by Labrador CMS