Aftenpostens årsresultat for 2018 endte på drøyt 100 millioner kroner. 10 prosent ned fra året før. Sjefredaktør Espen Egil Hansen er likevel ganske fornøyd. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Aftenpostens årsresultat for 2018 endte på drøyt 100 millioner kroner. 10 prosent ned fra året før. Sjefredaktør Espen Egil Hansen er likevel ganske fornøyd. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

80 prosent av inntektene til Aftenposten kommer nå fra abonnement

I 2007, da iPhone ble lansert, var tallet 30 prosent.

Publisert   Sist oppdatert

– Vi er Nordens største på digitale abonnementsinntekter og så vidt vi vet, tredje størst i Europa. Den største delen av våre inntekter kommer nå fra kvalitetsjournalistikken, sier Espen Egil Hansen, sjefredaktør og administrerende direktør i Aftenposten, i en pressemelding.

Han legger imidlertid til:

– Selv om vi er godt posisjonert for veien videre, har vi fortsatt mange utfordringer foran oss knyttet til transformasjonen.

2018-regnskapene til de norske abonnementsmediehusene til Schibsted – det vil si Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen – er nå styregodkjent, og ble denne uka delt med utvalgte medier.

– Det som er gledelig å se, er at vi vokser innen de riktige områdene, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted. Foto: Schibsted
– Det som er gledelig å se, er at vi vokser innen de riktige områdene, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted. Foto: Schibsted

Årsresultatet for de fire mediehusene samlet endte på 150,7 millioner kroner. Det er en nedgang på 18 prosent fra året før. Mediehusene leverer alle positive resultater, med unntak av Fædrelandsvennen som hadde et negativt årsresultat på 5,2 millioner.

– Det som er gledelig å se, er at vi vokser innen de riktige områdene. Samtlige av våre mediehus opplever en sterk vekst i digitale inntekter, spesielt innen abonnement, men også innen annonse. At vi øker her er strategisk avgjørende for oss, da vi tross alt har fullt fokus på å digitalisere forretningsmodellen vår, sier konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes, ifølge pressemeldingen.

Slik gikk det i de ulike mediehusene:

Aftenposten:

– Vi har lykkes med en grunnleggende transformasjon av Aftenposten og leverer et solid resultat samtidig som vi har investert i nysatsinger. Eksempler på dette er podkasten Forklart, som gjør at vi treffer nye og yngre målgrupper, og vår algoritmestyrte forside, som løfter den digitale brukeropplevelsen, sier Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen.

– Det er spesielt digitale abonnement som bidrar positivt til våre resultater, i antall abonnenter totalt er vi tilbake på nivå med de aller beste årene.

Han forteller videre at 55 prosent av digitalabonnentene kommer fra utenfor avisens gamle kjerneregion på Østlandet.

Aftenposten AS

Årsresultat 2018 (millioner kroner)
20182017Endring (%)Endring (kr)
Driftsinntekter1 443,51 438,4+0,4%+5,2
Driftsresultat128,6129,1-0,3%-0,4
Resultat før skatt134,2147,5-9,0%-13,2
Årsresultat101,4112,9-10,2%-11,5

Bergens Tidende:

– De digitale inntektene hadde en veldig fin vekst i fjor. Spesielt gledelig var det at også de digitale annonseinntektene vokser, for første gang på mange år. Denne utviklingen fortsetter inn i 2019, og det gir grunn til optimisme. Det er fortsatt langt frem til en bærekraftig digital forretningsmodell, men vi er på god vei, sier Øyulf Hjertenes, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Bergens Tidende.

– Samtidig er det viktig å forstå at vi fortsatt har mange utfordringer foran oss. Derfor jobber regionavisene i Schibsted tett sammen med å utvikle en felles strategi for veien videre. Allerede i 2018 ser vi lovende resultater av dette samarbeidet.

Bergens Tidende AS

Årsresultat 2018 (millioner kroner)
20182017Endring (%)Endring (kr)
Driftsinntekter479,7485,7-1,2%-5,9
Driftsresultat46,349,5-6,3%-3,1
Resultat før skatt47,658,5-18,6%-10,9
Årsresultat35,744,0-19,0%-8,3

Stavanger Aftenblad:

– Etter at vi har hatt inntektsfall gjennom flere år, leverer vi nå stabile inntekter, og vi ser at denne trenden fortsetter inn i 2019. Vi leverer også et fint resultat, til tross for at vi fortsatt er i en omstilling, sier Lars Helle, sjefredaktør og administrerende direktør i Stavanger Aftenblad.

Stavanger Aftenblad AS

Årsresultat 2018 (millioner kroner)
20182017Endring (%)Endring (kr)
Driftsinntekter358,2360,0-0,5%-1,8
Driftsresultat22,524,6-8,5%-2,1
Resultat før skatt25,333,2-24,0%-8,0
Årsresultat18,725,6-26,6%-6,8

Fædrelandsvennen:

Den Kristiansand-baserte regionsavisen er den eneste av de fire som leverte et negativt årsresultat i 2018.

– Når vi etter et år med inntektsvekst har et resultat som er i minus, skjønner alle at kostnadene er for høye. Vi ser både på sentrale og lokale kostnader for å gjøre økonomien vår mer robust fremover. Først og fremst er jobben å sørge for at vi har nok journalistiske ressurser til å levere innhold som fører til fortsatt abonnementsvekst, sier sjefredaktør og administrerende direktør Eivind Ljøstad.

Ljøstad sier videre at han opplever at Fædrelandsvennen gjør det godt på de områdene som er strategisk viktige for mediehuset, samtidig som de er i en krevende kostnadssituasjon.

Fædrelandsvennen AS

Årsresultat 2018 (millioner kroner)
20182017Endring (%)Endring (kr)
Driftsinntekter222,6221,4+0,5%+1,2
Driftsresultat-6,32,8-322,5%-9,2
Resultat før skatt-5,92,7-322,1%-8,6
Årsresultat-5,20,9-659,9%-6,1

Regnskapene til de fire Schibsted-avisene er godkjent av den enkelte avis' styre, men er ennå ikke formelt godkjent av generalforsamlingene.