Aftenposten illustrasjon. Foto: Birgit Dannenberg
- Vi må være overtydelige
Etter å ha sendt betalt innhold tidligere i år har Aftenposten lært. Publikum skal aldri, aldri være i tvil om avsender.
Aftenpostens TV-redaksjon ønsket å lage en forbrukerserie om ski. Redaksjonen utviklet konseptet og salgsavdelingen undersøker om det er interesse for å sponse det. Oslo Sportslager nappet.
Butikken ble sponsor og i tillegg stilte de med eksperter til serien. Ifølge leder for video og webgrafikk i Eirik Wallem Fossan var det siste av praktiske årsaker, Sportslagerets eksperter og utstyr var lett tilgjengelig og gjorde at kostnadene ble lavere.
Aftenposten la føringene hva som skulle presenteres og et produksjonsselskap ble satt til å lage serien sammen med produsent Jonas Brenna.
Helt på tampen av januar ble første episode publisert.
Ingen suksess
Serien ble ingen suksess målt i antall klikk. Produksjonen var helt grei, sier Fossan, men den kunne nok vært bedre. Strammere vinklet. Uansett lærte Aftenposten av den.
- Merkingen av programmet var i tråd med generelle retningslinjer, men i etterkant har vi lagt oss på en enda tydeligere linje, sier Fossan og legger til:
- Det er viktig å være overtydelig. Det er noe vi jobber med og som må gå seg til. Leserne må vite om det er annonsør-TV eller journalistikk når vi promoterer det på redaksjonell plass.
Han forteller at Aftenposten i ettertid har tatt tak i nettopp dette. Fossan viser til Kaffeskolen hvor Tim Wendelboe gir tips om kaffe. Her er P-tegnet for produktplassering synlig i forkant og etterkant av programmet. Samt at det ble lagt til en plakat om forskjellige bindinger.
Ser mange muligheter
Administrerende direktør Sondre Gravir sier at betalt innhold er en interessant inntektskilde. Aftenposten har tatt flere initiativer.
- Det er mange spennende muligheter, men det som er viktig for mediehuset er at dette er merket på en slik måte at det er innenfor det etiske rammeverket. Det skal aldri være tvil om det er betalt eller fritt innhold. Det skal heller være overtydelig.
Gravir ser for seg flere løsninger som han mener ikke går på tvers av prinsipper om tekstreklame og presseetikk. Troverdigheten til innholdet må ikke risikeres.
For ikke lenge siden samarbeidet redaksjonen med markedsavdelingen om et byutviklingsseminar. Da ble rigget sponset.