– Vi var rett og slett usikre på om det lå en fremtid her, sier Trine Eilertsen om Aftenpostens satsing på digitale abonnement. Etter hvert fikk avisen svaret de håpet på .
– Vi var rett og slett usikre på om det lå en fremtid her, sier Trine Eilertsen om Aftenpostens satsing på digitale abonnement. Etter hvert fikk avisen svaret de håpet på .

Denne uka passerte Aftenposten 130.000 digitale abonnenter

Har nådd målet for 2020.

Publisert Sist oppdatert

– Tidligere i år gikk faktisk antallet digitale abonnenter forbi antallet papirabonnenter, for første gang. Det som også er gledelig er at betalingsviljen beviselig er svært høy. Å sikre at vi kontinuerlig skaper nok verdi og premium innhold for våre abonnenter er høyt prioritert, sier Trine Eilertsen, sjefredaktør og administrerende direktør i Aftenposten, i en pressemelding.

Aftenposten startet med digital brukerbetaling i 2013, men innrømmer at det de første årene var vanskelig å få folk til betale.

– Vi var rett og slett usikre på om det lå en fremtid her, noe som virker ganske fjernt i dag, hvor nesten 80 prosent av inntektene våre kommer fra nettopp brukerbetaling, sier Eilertsen.

Med 130.000 digitale abonnenter er målet for 2020 allerede nådd, skriver Aftenposten i pressemeldingen.

Eilertsen trekker frem noen konkrete eksempler på hva det er som driver engasjement hos Aftenpostens abonnenter:

1: Hvordan Aftenposten generelt dekker nyhetene:

– Vi skal ha en avslørende og agendasettende journalistikk, der de forklarende grepene står sentralt. Det betyr at vi skal forklare hvorfor ting skjer og hvilke konsekvenser ulike råd og beslutninger får. Myndighetenes koronastrategi og forbudet mot abort i Polen er gode eksempler. I et polarisert og skråsikkert debattklima merker vi at leserne setter pris på faktabasert og nyansert innhold, uten kampanjepreg.

2. Kommentatorer som gir forståelse for hva som er viktig i nyhetsbildet, og rydder opp i det komplekse:

– Alt innhold fra våre kommentatorer er forbeholdt våre abonnenter. Dette er innhold som er både pedagogisk og populært, og som bidrar til at vi får mange nye abonnenter, samt at disse bruker mye tid hos oss, og stadig kommer tilbake til oss for mer.

3. Bredde i produkter, tema og formater

– Podkasten Forklart er Norges største nyhetspodkast. Nå har vi akkurat lansert Forklart Junior, som vi håper skal gjøre samme jobben for en yngre målgruppe. Enn så lenge ligger disse podkastene åpent for alle, men vi har også begynt å eksperimentere med podkast forbehold abonnenter, som Aftenpodden om USA-valget.

Andre eksempler på nysatsinger som Aftenposten-redaktøren mener har bidratt til at de har nådd 2020-målet allerede nå, er nyhetsbrevet Oppsummert, fokuset på foreldre og foreldreliv, det nyeste for forskningsfronten og livestudioene.

Utviklingen i antall digitale abonnenter fra 2013 og til nå.
Utviklingen i antall digitale abonnenter fra 2013 og til nå.
Powered by Labrador CMS