NJ leder Elin Floberghagen. Foto: Birgit Dannenberg
NJ leder Elin Floberghagen. Foto: Birgit Dannenberg

Reagerer på Skogen Lund

NJs leder synes det er merkelig at avtroppende Aftenposten-direktør er negativ til sluttpakker.

Publisert Sist oppdatert

Det er i Dagens Næringsliv mandag at direktør Kristin Skogen Lund sier at det er feil å bruke penger på sluttpakkene. Avisen har beregnet verdiene av sluttpakkene i mediebransjen de siste to årene til en totalkostnad på 760 millioner kroner.

I artikkelen mener Skogen Lund det er helt feil å bruke penger på denne måten. Aftenposten-direktøren sier at pengene kunne blitt brukt på andre ting som er bedre for bedriften.

Redelig

Skogen Lund er heller ikke overvettes begeistret over å bruke gavepensjon og karakteriserer det som helt vanvittig bruk av penger.

– Vi gjør disse tingene likevel, fordi vi mener det totalt sett er best for bedriftene å unngå arbeidskonflikter som følge av oppsigelser. Slike konflikter kan fort koste enda mer, sier hun i intervjuet.

– For det første synes jeg det er en vesentlig opplysning at Aftenposten har sett seg tjent med å bruke sluttpakker for å få gjennomført den omstillingen de ønsker. At hun ikke går ut med det synes jeg er lite redelig. Selv synes jeg det er vel anvendte penger å bruke milder på å få til en frivillig omstilling. Det gir de ansatte noe på veien ut av bedriften, samtidig er det bra for dem som er igjen at de ikke sitter i en bedrift i konflikt, sier Floberghagen.

Millioner

NJ-lederen er heller ikke imponert over at Skogen Lund trekker fram eksempel om lønn på en halv million og åtte ukers ferie. Floberghagen forteller at hun ikke kjenner til noen journalister som har åtte uker ferie i året.

Media Norge, som Aftenposten er en del av, har brukt 250 av de 760 millionene til omstilling i sine aviser – primært de fire store; Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

NJ-lederen viser til at mediebransjen heller ikke er alene om å bruke sluttpakker. Floberghagen tror det finnes eksempler på større pakker enn i mediene.

Bruk

Skogen Lund mener det er andre og mer fornuftige måter å bruke pengene på. Floberghagen svarer at å bruke penger på sluttpakker er god moral etter mange gode økonomiske år.

– Det er ikke noen som har problemer med å finne steder å bruke disse pengene. Men det er ikke så enkelt, man må bryte det ned på bedrift, og over to år. Det er hele mediebransjen det er snakk om, ikke bare journalister. NJ mener dette er en klok måte å bruke pengene på.