Mange på stemmejakt
I alt 26 aviser er sammen om kampanjen “Min stemme”.
Det var i midten av mai at daværende nyhetsredaktør i Aftenposten, Ole Erik Almlid, fortalte deltakerne på Norsk Redaktørforenings årsmøte om Aftenpostens kampanje «Min stemme». Med kampanjen skal avisene ta samfunnsoppdraget på alvor og være med om å bygge opp om demokratiet.
Almlid viste til at bare halvparten av alle velgere under 30 år bruker stemmeretten. Og forklarte at dersom man ikke bruker stemmeretten før fylte 30, er sjansene dertil større for at den heller aldri blir brukt.
Få sa nei
Den gang var det sju aviser i tillegg til Aftenposten som hadde satt av plass til mobiliseringen. I dag hadde 13 aviser forsider som nærmest var identiske. I alt er 24 dagsaviser og to studentaviser med på kampanjen.
Sjefredaktør Hilde Haugsgjerd i Aftenposten forteller at det ikke var vanskelig å få med seg flere, men understreker samtidig at de ikke har henvendt seg til samtlige aviser i landet. Av dem som er spurt har knapt noen sagt nei, bare Dagbladet skal ha takket nei.
– Dette er åpent for alle. Vi har fortalt om kampanjen i våre spalter og på redaktørforeningens møte.
Papir eller ikke
Kampanjen begynte med avisforsider i dag. Nå tas det tak i sosiale medier.
– Den skal først og fremst leve sitt eget liv i sosiale medier. Hvor mye aktivitet og hvor mange som engasjerer seg der tror jeg vil være viktig for om vi lykkes, sier redaktøren.
At dagens forsider er like uansett geografisk område og eiertilknytning, synes hun er flott. Det viser, sier hun, at dette er en aksjon som går på tvers av eierskap og type avis, og det markerer det er en geografisk uavhengig aksjon.
Haugsgjerd forteller at det vil i tiden fremover være mye annonsering på både analoge og digitale plattformer. I tillegg vil hver redaksjon drive journalistikk. Målet er en dekning som er motivert av eller planlagt for unge spesielt. Både i valg av tema, kilder og form, forklarer hun.
– Men er ikke papiraviser avleggs sett med de unges blikk?
– Jo, det kan du si. Derfor mener jeg også mest avgjørende er hva vi får til å rulle i sosiale medier. Og så er det sånn at de unge som ikke leser papiraviser har foreldre, besteforeldre eller andre som gjør det. Og vi vet man lytter til dem man stoler på, sier Haugsgjerd og legger til: – Valgforskning viser at i hjem hvor foreldre stemmer, stemmer også de yngre.
Digitalt viktig
Sjefredaktøren forklarer at de ikke har noen lesermålinger som er direkte anvendbare til å vise hvordan kampanjer av denne art slår gjennom hos de unge.
– Og jeg tror nok ikke at det vi gjør, om vi hadde begrenset det til artikler og annonser på papir, alene ville gjort susen. Det er et element i de kanaler og redskaper som vi bruker i denne aksjonen.