Aftenpostens sjefredaktør Trine Eilertsen fotografert under et allmøte i avisen ved en tidligere anledning.

Mediepriser

Ny Aftenposten-forside vant gull i internasjonal konkurranse

– Den nye forsiden tar ned terskelen for å følge med på nyhetene, og gjør det enkelt å forstå hva som skjer og hvorfor det er viktig, sier produktdirektør Karl Oskar Teien.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aftenpostens nettforside vant sin klasse for beste produktforbedring under INMA Global Media Awards. Målet med forsideendringene, som ble rullet ut i fjor høst, var blant annet å ta på alvor at brukerne møtes av en overflod av informasjon.

– Leserne våre forteller oss at de er overveldet av informasjon og ønsker at vi er enda tydeligere på hva de skal bruke tiden sin på. Den nye forsiden tar ned terskelen for å følge med på nyhetene, og gjør det enkelt å forstå hva som skjer og hvorfor det er viktig, uansett hvor ofte man er innom, sier Aftenpostens produktdirektør Karl Oskar Teien i en pressemelding.

Karl Oskar Teien, produktdirektør i Aftenposten.

Ideen med det nye designet har vært å tydeliggjøre hva som er viktigst. Og endringene på forsiden er ifølge Aftenposten basert på tre nøkkelobservasjoner:

  • Overflod av informasjon.
  • Global konkurranse om digital oppmerksomhet.
  • Økende bevissthet rundt skjermtid og digitale vaner

– Gjennom dette tverrfaglige prosjektet har vi fått et enda tydeligere bilde av hvem brukerne våre er, og vi mener å ha kommet til et resultat som både ivaretar ulike modus og gir brukerne en ryddigere og mer prioritert forside. Men arbeidet er på ingen måte ferdig, og vi vil fortsette å jobbe hardt hver dag for å utvikle journalistikken og brukeropplevelsen, sier redaksjonssjef Jostein Ihlebæk i Aftenposten.

I månedene etter lansering, selv før trafikktoppen under Ukraina-invasjonen, har både antall daglig aktive abonnenter og andel høyt engasjerte brukere gått markant opp, skriver avisen.

INMA Global Media Awards mottok 850 bidrag fra 250 mediehus fra 46 ulike land i 2022. Aftenposten vant hovedprisen i kategorien «Best Product Iteration, National Brands». Prisene ble delt ut i forrige uke.

Powered by Labrador CMS