T-banen passerte uten å ta med seg kommersielle medier som samarbeidspartnere. Foto: Martin Huseby Jensen
T-banen passerte uten å ta med seg kommersielle medier som samarbeidspartnere. Foto: Martin Huseby Jensen

Toget gikk for Dit.no

Får det ikke til uten NRK. Vegvesenet vil likevel ikke skrinlegge prosjektet ennå.

I oktober kunngjorde NRK at de trakk seg ut av samarbeidet med Ruter og Statens Vegvesen om trafikkportalen Dit.no, og dermed åpnet opp for kommersielle aktører.

Og interessentene meldte seg, forteller avdelingsdirektør og leder for trafikkforvaltning Ivar Christiansen i Statens Vegvesen til Journalisten. Rundt ti aktører meldte sin interesse, men likevel fant ikke partene en løsning med en mulig erstatter for NRK som samarbeidspartner.

- Ja, det er konklusjonen. Vi har gjort en grundig vurdering, gjennomført markedsundersøkelse og kontaktet en del av aktørene som meldte seg. Men det er ikke mulig å finne en samarbeidsform eller foretningsmodell som tilfredsstiller det vi er ute etter med en slik portal, sier Christiansen.

Dermed velger de to offentlige aktørene å gå videre uten å ha med seg kommersielle medier i samarbeidet. Og på den måten forsvinner også veimeldinger ut av samarbeidet, men dukker opp i kartbasert fasong på Vegvesenets nettsider.

 Hentes frem igjen

Avdelingsdirektøren bedyrer at dette ikke nødvendigvis betyr slutten på Dit.no. Den blir i første omgang lagt i skuffen, for så å kanskje bli hentet frem igjen ved en senere anledning. Det de to partene først skal lage er en tjeneste som rapporterer om kollektivtrafikken.

- Vi må være sikre på at vi har et sted som har en landsdekkende og nøytral planlegger, sier Christiansen.

Han forteller at for medieselskapene var finansiering av prosjektet en utfordring. Det var ifølge avdelingsdirektøren ikke så lett å finne en fellesnevner for de kommersielle aspektene i prosjektet, opp mot de mer ideelle ønskene Ruter og Vegvesenet hadde.

- Alle data blir uansett liggende tilgjengelig for mediebransjen, og vi ser gjerne at kommersielle medieaktører tar tak i dette og lager tjenester for publikum, sier Christiansen.

Ett møte

P4 var blant de kommersielle aktørene som luftet sine bekymringer rundt NRKs delaktighet i Dit.no og deres gang inn på kommersielle marked. P4-sjef Trygve Rønningen forteller at han ikke var til stede på møtet tirsdag hvor de to offentlige aktørene kunngjorde at de går videre uten kommersielle aktører.

- Vi var på et møte i januar for å diskutere prosjektet. Siden har vi ventet på neste møte.

Data viktigst

 Digital produktutvikler Hans Martin Cramer i Aftenposten sier at det, slik han opplever det, er to sider ved Dit.no. Den attraktive siden ved portalen er dataene som i seg selv er interessante. For ethvert mediehus, tror han, og særlig for Aftenpostens Osloby i og med det lokale perspektivet.

Den andre siden er det kommersielle. Aftenposten og de andre kommersiele aktørene er avhenig av inntektsflyt og her finnes flere muligheter, som annonser, brukerbetaling eller andre inntektsstrømmer. Det ble ifølge Cramer ikke tatt noen endelig beslutning på dette i de møtene der Aftenposten deltok. De hadde mer preg av idemøter rundt hva som kan kommersialiseres på portalen.

- For Aftenposten er samferdsel og kolletivtransport viktige felt og som er interessante for våre brukere og vi er alltid på utkikk etter innhold som gir brukerne våre verdi. Dit.no er spennende fordi det er interessante data å ta tak i samtidig som det har et bredt nedslagsfelt i markedet. Sonderingene om Dit.no ved NRKs exit opplevde vi som søkende etter ulike kommersielle samarbeid, men ikke som konkluderende i en spesifikk retning.

Han er ikke overrasket over at Ruter og Vegvesenet går videre alene.

- Nei, fordi jeg tror det en gang er slik at i 2014 er dataene tilgjengelige uansett og fra vårt ståsted er vi ikke avhengig av å må sette stempel på en portal. 

- Vi trodde dette var så attraktivt å få anbud på at man ikke trengte kostnadsdekning i tillegg, men det ser ikke ut til å la seg gjøre, konkluderer Christiansen.

For Aftenposten er samferdsel og kolletivtransport vitkige felt og som er interessant for våre brukere og vi er alltid på utkikk etter innhold som gir brukerne våre verdi. Dit.no er spennende  fordi det er interessante data å ta tak i samtidig som det har et bredt nedslagsfelt i markedet og det kan være interessant kommersielt sett. Sonderingene om dit.no ved NRKs exit opplevde vi som søkende etter ulike kommersielle samarbeid, men ikke som konkluderende i en spesifikk retning.

Han er ikke overrasket over at Ruter og Vegvesenet går videre alene.

- Nei, fordi jeg tror det en gang er slik at i 2014 er dataene tilgjengelige uansett. For å lykkes med en portal av denne typen må alle forutsetninger være på plass. Det var det kanskje ikke i dette tilfellet og dermed er nok aktørene best tjent med å lage de beste tjenestene de kan på hver sin side og heller legge til rette for samarbeid med tredjeparter uten å låse seg til en portal.

Powered by Labrador CMS